Projekt budowy nowej bazy Kolei Śląskich na dawnych gliwickich terenach kopalnianych zyskuje uznanie w całej Polsce. Kapituła konkursowa Kongresu Kolejowego przyznała wspólną nagrodę Urzędowi Miejskiemu w Gliwicach oraz Kolejom Śląskim za działania zmierzające do rewitalizacji terenu szybu w Bojkowie. Wyróżnienie dla Gliwic odebrał zastępca prezydent Gliwic Łukasz Gorczyński.
Gliwice nagrodzone za zieloną transformację terenów po szybie Bojków
13 listopada w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się piętnasty Kongres Kolejowy – największe wydarzenie branży kolejowej w Polsce skupiające przedstawicieli władz centralnych i samorządowych, świata nauki i biznesu, a także organizacje pracodawców, branżowe media i wielu innych uczestników rynku kolejowego.
Podczas wydarzenia wręczono nagrody w dwóch branżowych konkursach: Dworzec Roku (inicjatywa Fundacji ProKolej) oraz Zielone Nagrody Kolejowe przyznawane za działania nadające transportowi kolejowemu coraz bardziej ekologiczny charakter (organizowanym przez Forum Kolejowe Railway Business Forum i redakcję Rynku Kolejowego).
Transformacja szybu Bojków
Przedstawiciele Kolei Śląskich, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego i Miasta Gliwice odebrali nagrodę za porozumienie w sprawie transformacji terenów po dawnym szybie Bojków. Nieruchomości zmienią przeznaczenie: powstanie na nich nowoczesne, ekologiczne zaplecze techniczne Kolei Śląskich.
– W Gliwicach łączymy tradycję i przemysłowe dziedzictwo z nowoczesnością i ekologiczną gospodarką. Dajemy drugie życie zdegradowanym terenom, co wpisuje się w ideę zielonej transformacji Śląska. Przykładem jest rewitalizacja terenu dawnego szybu w Bojkowie i przekazanie go na potrzeby bazy technicznej Kolei Śląskich. Ta inwestycja pokazuje, że to, co kiedyś było sercem przemysłu wydobywczego, dziś może służyć czystszemu, nowocześniejszemu transportowi publicznemu i tworzyć przestrzenie przyjazne i przydatne ludziom oraz środowisku. Zielona Nagroda Kolejowa to dowód, że wspólne działania podejmowane na rzecz zrównoważonego rozwoju regionu przynoszą dobre efekty i sygnał, że kierunek, który obraliśmy jest słuszny – mówił podczas wydarzenia prezydent Łukasz Gorczyński.
Współpraca z Polską Grupą Górniczą
Współpraca z Polską Grupą Górniczą obejmuje m.in. przekwalifikowanie górników. – Odchodzący z kopalń będą mogli znaleźć pracę na kolei, zaś mieszkańcy Gliwic, okolicznych miejscowości i pracujący w pobliskiej strefie ekonomicznej, dzięki odbudowie nieczynnej linii kolejowej, zyskają nowe możliwości poruszania się po metropolii – wybierając transport publiczny, a nie prywatny samochód – podkreślał Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.
Co zmieni się w Bojkowie?
W miejscu po zasypanym szybie Bojków powstanie nowa baza techniczna dla pociągów – nieruchomość ma zmienić swój charakter z górniczego na kolejowy. Będą nowe przystanki (przy ul. Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej), lepsza komunikacja i komfort podróży. Mieszkańcom Gliwic ma to ułatwić korzystania z transportu zbiorowego, a pracującym w strefie ekonomicznej dojazd do pracy. To również szansa na rozwój dzielnic Bojków i Sośnica. Inwestycja ma być gotowa na koniec 2026 r. Funkcjonować zacznie w kolejnym roku. Wówczas na regionalnych liniach będą kursowały już wszystkie z 29 zamówionych przez Województwo Śląskie i spółkę nowych Impulsów II – funkcjonalnych składów, w których zastosowano szereg nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych.
Na inwestycję wykorzystana zostanie czterohektarowa działka z od lat nieużywaną bocznicą kolejową, dzięki której pojazdy Kolei Śląskich będą miały ok. 7 km do linii kolejowej zarządzanej przez PKP PLK oraz do stacji Gliwice. Inwestycja może kosztować nawet ponad 100 mln zł. Koleje Śląskie chcą pozyskać na ten cel dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.
Korzyści inwestycji
- Lepsza komunikacja i komfort podróży – nowe przystanki ułatwią dostęp do transportu publicznego, co oznacza krótszy czas dojazdu i większą wygodę dla mieszkańców.
- Zaplecze techniczne – powstanie baza, która usprawni obsługę pociągów, zwiększając ich punktualność i niezawodność.
- Rozwój dzielnicy Bojków – inwestycja przyczyni się do dalszego rozwoju tej części Gliwic.
- Ekologiczne rozwiązania – rozwój kolei to krok w stronę bardziej ekologicznego transportu i zmniejszenia ruchu samochodowego, co korzystnie wpłynie na jakość powietrza i komfort życia.