Poszczególne obiekty i budynki wchodzące w skład powstającego na tyłach gliwickiego dworca Centrum Przesiadkowego są niemal gotowe. Priorytetowa inwestycja – i przyszłościowo kolejna wizytówka miasta – jest coraz bliższa finału. Nowoczesny kompleks, łączący transport koleją (w tym uruchamianą w perspektywie kilku lat Koleją Metropolitalną) z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych oraz infrastrukturą rowerową, ma być oddany do użytku w grudniu tego roku.
Centrum Przesiadkowe coraz bliżej
Pod najbardziej charakterystycznym elementem Centrum Przesiadkowego – pokrytym fotowoltaiką zadaszeniem głównym – sukcesywnie montowane są kamery oraz głośniki, trwają tam także pomiary instalacji elektrycznej. Na peronach pojawiły się tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, które w przyszłości będą wyświetlać podróżnym aktualizowane na bieżąco rozkłady jazdy autobusów.
W budynku głównym CP – znajdującym się pod największą „falą” zadaszeń – na poziomie piwnic, parteru i I piętra zamontowano i sprawdzono pod kątem działania wszystkie niezbędne urządzenia i instalacje. Na parterze i piętrze dobiegają końca ostatnie prace malarskie. W budynku zamontowano także słupki do ładowania urządzeń elektronicznych. To w nim prowadzona będzie główna obsługa pasażerów korzystających z Centrum Przesiadkowego.
W przeszklonym budynku pomocniczym (z pomieszczeniami przeznaczonymi pod wynajem) zakończono etap prób, rozruchów i pomiarów instalacji elektrycznej i sanitarnej. Pomieszczenia socjalne zostały umeblowane i wyposażone w biały montaż – wszelkie niezbędne urządzenia sanitarne.
Przy obydwu wyjściach z nowego tunelu podziemnego ustawiono już szklane balustrady. Chodnik ruchomy (tzw. trawelator), który znajdziemy w wyjściu nr 2, jest gotowy do odbioru końcowego przez Urząd Dozoru Technicznego.
Przy murach oporowych okalających teren Centrum Przesiadkowego trwa montaż drewnianych okładzin. Dobiega końca układanie płyt z betonu fotokatalitycznego (przy użyciu cementu TioCem) – rozwiązania zarazem proekologicznego i prozdrowotnego. Zakończono za to montaż linek pod pnącza.
W górującej nad kompleksem Centrum Przesiadkowego gruntownie odnowionej, zabytkowej wieży ciśnień zamontowano wszystkie meble. W otoczeniu wieży zakończono dodatkowo układanie instalacji podziemnych. Niezmiennie toczą się prace projektowe związane z drugim historycznym obiektem na terenie Centrum Przesiadkowego – budynkiem dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej 2b.
Najbardziej widoczne są obecnie postępy prac przy wewnętrznym układzie drogowym
Na całym obszarze Centrum Przesiadkowego trwa układanie warstwy ścieralnej. Zakończono montaż słupków antyterrorystycznych, a instalowane są lampy uliczne i kamery zewnętrzne. Układane są również chodniki – zarówno od strony północnej i wschodniej, jak i w rejonie wyjścia nr 1 z tunelu podziemnego.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 200 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych Gliwice pozyskały 129,5 mln zł. Planowany termin uruchomienia CP to grudzień tego roku.
Po południowej stronie dworca kolejowego także przebudowywany jest układ drogowy, który wraz z Centrum Przesiadkowym stworzy w przyszłym roku przyjazną i funkcjonalną przestrzeń miejską.
Po południowej stronie dworca kolejowego zakończono roboty w ciągu ul. Na Piasku i na części ul. Berbeckiego, a także prace związane z budową połączenia ul. Okopowej z placem przed dworcem PKP oraz częścią placu dla autobusów w rejonie Placu Piastów. Kończy się układanie nawierzchni jezdni i chodników na ul. Zwycięstwa, pozostaje do ułożenia warstwa ścieralna w ciągu ul. Piwnej.
Prowadzone są także intensywne roboty na Placu Piastów, ul. Jagiellońskiej oraz w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (na różnych odcinkach wyłączonych czasowo z ruchu), związane z przebudową infrastruktury podziemnej i stabilizacją podłoża pod dalsze warstwy konstrukcyjne jezdni.
Inwestycję po południowej stronie dworca PKP realizuje Eurovia Polska. Koszt to ponad 44 mln zł z budżetu miasta. Prace powinny się zakończyć w lipcu 2023 roku.