Wiadomości z Gliwic

Najpopularniejsze samochody marki Opel

  • Dodano: 2021-07-19 10:00

Opel jest jedną z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na świecie. Polscy kierowcy również bardzo cenią sobie auta tego producenta. Swoją popularność zawdzięczają przystępnymi cenom zakupu w salonach samochodowych, niskim kosztom eksploatacji, małą awaryjnością i tanim częściom samochodowym. Dodatkowo samochody marki Opel uznawane są za bardzo bezpieczne pojazdy. Wszystkie te czynniki sprawiają, że po polskich drogach możemy spotkać wiele samochodów marki Opel, zarówno nowych jak i tych używanych. W poniższym artykule omówimy najpopularniejsze modele Opli. 

Historia marki Opel

Zacznijmy jednak od historii powstania marki Opel. Firma została założona przez Adama Opla i rozpoczęła swoją działalność w 1862 roku jako przedsiębiorstwo produkujące maszyny do szycia. Pierwszy samochód został zbudowany w 1899 roku już po śmierci właściciela. Do jego produkcji wykorzystano podwozie  firmy Friedricha Lutzmana. Po kolejnych 3 latach firma zaprezentowała auto własnej konstrukcji, by w późniejszym czasie stać się największym niemieckim producentem samochodów. W 1929 roku Ople został przejęty przez amerykański koncern motoryzacyjny General Motors. W 2017 roku  Opel i Vauxhall zostały kupione przez koncern Peugeot-Citroen za 2,2 mld euro. Dzięki tej fuzji PSA stało się jednym z największych producentów samochodów w Europie, obok Volkswagena i Renault-Nissan.

Opel Astra

Opel Astra to mały samochód rodzinny (segment C w Europie) zaprojektowany i produkowany przez niemieckiego producenta samochodów. Nazwa Astra wywodzi się z firmy Vauxhall, która produkowała i sprzedawała wcześniejsze generacje modelu Opel Kadett (Kadett D (1979-1984) i Kadett E (1984-1991)) jako Vauxhall Astra. Jednak na początku lat 90 nazewnictwo modeli zostało ujednolicone .


Jak wcześniej wspomnieliśmy, istnieje pięć generacji Astry. W sposób charakterystyczny dla Opla są one oznaczane kolejnymi literami alfabetu. Schemat nazewnictwa stosowany w Oplu mówi, że Astra jest kontynuacją linii Kadetta, stąd pierwsza generacja Opla Astry jest nazwana jako Astra F (ostatnim Oplem Kadettem był Kadett E), Gdyby Astra była traktowana jako osobny model to nazewnictwo zaczynałoby się od Astry A

Astra F była oferowana jako trzy lub pięciodrzwiowy hatchback, sedan oraz kombi W ofercie znajdował się również kabriolet, zaprojektowany i zbudowany przez Bertone we Włoszech. Podczas gdy Astra F zakończyła produkcję w Niemczech w 1998 roku, Astra produkowana w Polsce była nadal oferowana w Europie Środkowej i Wschodniej, a także w Turcji, pod nazwą Astra Classic od 1998 do 2002 roku.

Głównym modelem był GSi z silnikiem 2,0 L I4 16V z wtryskiem benzyny o mocy 151 KM (110 kW), dostępny tylko w wersji trzydrzwiowej. W Europie od 1994 roku wszystkie modele Astry były oferowane z silnikiem 2.0 L 16V Ecotec X20XEV równolegle z silnikiem 2.0 L 8V (C20NE), ale modele trzydrzwiowe i kombi mogły być wybierane z silnikiem C20XE o mocy 151 KM (110 kW). Niektóre modele Astry miały silnik 1,6 L o mocy 83 KM.

Astra G została wprowadzona na rynek europejski w 1998 roku. Była dostępna jako trzy lub pięciodrzwiowy hatchback, czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowe kombi oraz dwie wersje specjalne z 2000 roku: Astra Coupe i Astra Cabrio, obie zaprojektowane i zbudowane przez Bertone. W Astrze G wprowadzono silnik napędzany gazem ziemnym. 

Astra H została wprowadzona na rynek w marcu 2004 roku jako pięciodrzwiowy hatchback, podczas gdy pięciodrzwiowe kombi zostało wprowadzone na rynek pod koniec 2004 roku, a sportowy trzydrzwiowy hatchback, oznaczony jako GTC (Gran Tourismo Compact) został wprowadzony na rynek w 2005 roku. Nowością była 5-biegowa półautomatyczna skrzynia biegów, a także 6-biegowa automatyczna.

Astra J jest oparta na platformie Delta II General Motors, zadebiutowała we Frankfurcie w Niemczech w 2009 roku i była sprzedawana od listopada 2009 roku. Samochód zaczerpnął większość swojej stylizacji z nowego Opla Insignii,. Początkowo samochód określany był jako "Astra I", zamiast tego otrzymała nazwę "Astra J", aby uniknąć pomylenia litery I z cyfrą 1. Opel Astra zajął trzecie miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku w 2010 roku.

Astra K jest mniejsza (o 5 cm), i lżejsza (do 200 kg) w porównaniu z Astrą J. Całkowicie nowa architektura pojazdu odgrywa główną rolę w redukcji masy. Każdy element został sprawdzony pod kątem zwartej konstrukcji i lekkich materiałów. Samą masę karoserii udało się zredukować o 20 procent z 357 do 280 kilogramów.
Silniki są dostępne z pięciobiegową lub sześciobiegową manualną skrzynią biegów, a także nowo opracowaną pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów EasyTronic 3.0, która jest dostępna tylko dla silnika 1.0T SIDI. Warto podkreślić, że pojazd zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2016.

Szósta generacja Astry (Opel Astra L) zostanie zaprezentowana we Frankfurcie w październiku 2021 roku, a w sprzedaży pojawi się od listopada 2021 roku. Pojazd bazuje na platformie EMP2 trzeciej generacji, która sprawiła, że jego rozstaw osi zwiększył się o 55 mm (2,2 cala). Po raz pierwszy będzie oferowany jako hybryda i zaprezentuje silnik o mocy 180 koni mechanicznych. Wersja 225-konna, zaczerpnięta z Peugeota 508 i Peugeota 3008, będzie również dostępna w wersji GT.

Opel Corsa

Opel Corsa to samochód miejski segmentu B zaprojektowany i produkowany przez niemieckiego producenta od 1982 roku. Samochód był sprzedawany pod wieloma innymi markami (głównie  Vauxhall, Chevrolet i Holden) i doczekał się wielu innych wersji. W 1998 roku Corsa była najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie. Do 2019 roku na całym świecie sprzedano ponad 13 milionów sztuk tego samochodu.

Opel Corsa A z napędem na przednią oś został po raz pierwszy wprowadzony na rynek we wrześniu 1982 roku. Pierwsze Corsy to trzydrzwiowe modele hatchback i dwudrzwiowe sedany, a w 1984 roku pojawiły się wersje czterodrzwiowe i pięciodrzwiowe. Produkowano różne wersje silnikowe od 1.0 do 1.6 dmł. Najmocniejszą wersję określano mianem GSI. Projekt został odświeżony we wrześniu 1990 roku, z nowymi zderzakami, reflektorami, i wnętrzem, ale był wyraźnie rozpoznawalny jako delikatna metamorfoza projektu z początku lat 80-tych.

W kwietniu 1993 r. zaprezentowano model Corsa B.  Na ryku Europejskim auto było oferowane jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, a poza Europą, również jako czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowe kombi, dwudrzwiowy pick-up i dwudrzwiowych kabriolet. Do dyspozycji była pięciobiegowa manualna i czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów.

Corsa C została przedstawiona w 1999 r. i wprowadzona na rynek europejski w październiku 2000 r., a lifting nastąpił w sierpniu 2003 r. General Motors nazwał nowe podwozie Gamma i zamierzał wykorzystać je w szeregu innych modeli.  Wersja sedan była również oferowana w Ameryce Łacińskiej, Afryce Południowej i na Bliskim Wschodzie.

Corsa D powstała w oparciu o nową wersję platformy SCCS, która została opracowana wspólnie przez General Motors Opel i Fiata. Pierwsze oficjalne zdjęcia Corsy D zostały opublikowane w maju 2006 roku. W Wielkiej Brytanii magazyn What Car? przyznał jej tytuł Samochodu Roku 2007. Corsa D zajęła drugie miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku 2006, przegrywając tylko z Fordem S-Max. Corsa D jest dostępna w wersji trzy i pięciodrzwiowej.

Corsa E zadebiutowała na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2014 r. Przestrzeń wewnętrzna pozostała taka sama, podobnie jak 285-litrowy bagażnik, ale wnętrze było zupełnie nowe. Cała blacha zewnętrzna (z wyjątkiem dachu) została zmieniona, ale bazowa struktura podwozia i nadwozia, a także niektóre pomniejsze części, takie jak lusterka boczne zostały przeniesione z Corsy D.

Corsa F

Corsa przeszła kolejną transformację w 2019 roku, wraz z całkowicie nową generacją wprowadzoną przez Grupę PSA. Oprócz całkowicie nowego wyglądu zewnętrznego, po raz pierwszy Corsa była w wersji pięciodrzwiowej, co znacząco wpłynęło na jej funkcjonalność. Kolejną nowością było wprowadzenie wersji w pełni elektrycznej obok wersji z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym, które przez lata cieszyły się ogromną popularnością. 

Wnętrze samochodu zostało wyposażone w takie udogodnienia jak podgrzewana kierownica, adaptacyjny tempomat i dotykowy ekran. Mimo tych zmian Corsa pozostała  wierna swoim zasadom, czyli radości z jazdy i przystępnej ceny.

Opel Mokka

Opel Mokka to crossover SUV sprzedawany przez niemiecką markę motoryzacyjną Opel od 2012 roku. W 2016 roku Opel Mokka został przemianowany na Mokka X. Druga generacja Mokki została wprowadzona na rynek w 2020 roku. Oznaczało to przejście na platformę PSA, po przejęciu marek Opel i Vauxhall w 2017 roku. Samochód został przemianowany z powrotem na Mokka, pozbywając się przyrostka "X".


Pierwsza generacja Opla Mokki była dostępna w wersjach z napędem na przednie i na cztery koła. W opcji z napędem na cztery koła zastosowano inteligentny system AWD, który utrzymuje 100% napędu na przednie koła do momentu wykrycia przez system poślizgu, szybkiego ruszania lub pokonywania ciasnych zakrętów, w którym to przypadku może on przesłać do 50% momentu obrotowego na tylne koła. Wprowadzona w 2012 roku Mokka była oferowana z trzema silnikami do wyboru: benzynowym, benzynowym turbo oraz wysokoprężnym. Inne silniki benzynowe i wysokoprężne były oferowane później, W 2019 roku Opel zaprzestał produkcji Mokki pierwszej generacji w ramach pełnego przejścia firmy Opel/Vauxhall na platformy samochodowe Groupe PSA

Druga generacja Mokki została zaprezentowana 24 czerwca 2020 r. Samochód, oparty na wspólnej platformie modułowej (CMP) Grupy PSA, jest dostępny w wersji elektrycznej, nazwanej Mokka-e. Wersja ICE została zaprezentowana 2 września 2020 r.

Osoby, które chciałyby poznać możliwości nowej Mokki, mogą skorzystać z możliwości całodniowej jazdy testowej. W tym celu wystarczy wypełnić formularz i zapisać się na jazdę testową

Podsumowanie

Samochody marki Opel cieszą się ogromnym zainteresowaniem w Polsce. To, co dzisiaj wyróżnia producenta to innowacyjność, nowoczesność i wyrazistość.  Samochody Opel łączą w sobie komfortową jazdę i łatwość prowadzenia z zaawansowaną Technologią. Nowa stylistyka samochodów doskonale pasuje do aktualnych standardów i oczekiwań kierowców. Znakiem rozpoznawczym nowych modeli marki  jest koncepcja Opel Vizor, polegająca na połączeniu w jednym module grilla, reflektorów i loga marki. 

Nowe modele samochodów Opel wyposażone zostały w Opel Pure Panel, którego struktura ogranicza występowanie zbędnych elementów. Duże wyświetlacze zintegrowane w jednym poziomym formacie informacyjnym, umożliwiają komfortową obsługę

Nowy wygląd samochodów wyróżnia się, a jednocześnie  jest wierny swoim niemieckim korzeniom mającym na celu ciągły rozwój marki. Warto podkreślić, że grupa PSA wprowadziła na rynek gamę silników niskoemisyjnych.  Dzięki temu samochody Opel spełniają norm spalin i mogą wjechać do każdego dużego miasta. Natomiast do 2025 roku wszystkie modele samochodów Opel będą dostępne w wersjach elektrycznych.  

Jak widać, nie sposób opisać i przedstawić wszystkich zalet najpopularniejszych samochodów marki Opel. Jeżeli jesteście zainteresowani zakupem samochodu marki Opel, to zapraszamy na bezpłatną jazdę testową do ASO Opla Salonów Kanclerz. Sprzedawcy pokażą wszystkie możliwości wybranego samochodu


 

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeGliwice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.