Z roku na rok Polacy spędzają w pracy coraz więcej czasu, ale nie przedkłada się to na zadowolenie z pełnionych obowiązków. Według Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy przeprowadzonego w 2011 roku tylko co trzeci Polak jest usatysfakcjonowany swoją posadą, co czwartemu natomiast nie sprawia żadnej przyjemności. W takiej sytuacji warto rozważyć zmianę pracy na taką, które będzie bardziej motywująca. Jak tego dokonać?
Znajomość własnych zalet kluczem do sukcesu
W pierwszej kolejności warto zadać sobie pytania: „co tak naprawdę chcę robić?”, „jakie są moje mocne strony?”, „czy moje predyspozycje są przydatne na wybrane stanowisko?”. Pomoże to w ukierunkowaniu poszukiwań na konkretne oferty, które będą odpowiadać osobistym predyspozycjom, a także wykształceniu. Na przykład osoby przejawiające zdolności manualne mogą zainteresować się pracą w agencjach kreatywnych.
Często w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej pojawiają się pytania dotyczące planów zawodowych, czy zalet kandydata. Po przeanalizowaniu umiejętności pod kątem wybranej oferty oraz ścieżki kariery tego typu zagadnienia nie będą już nigdy problematyczne.
Kandydaci świadomi swoich zalet oraz umiejętności zazwyczaj są bardziej pewni siebie, dzięki czemu odbierani są przez rekruterów jako osoby kompetentne, dzięki czemu potrafią wynegocjować lepsze warunki finansowe - mówi Paweł Strykowski, właściciel regionalnego portalu pracy praca-gliwice.info.
Kreatywne CV sposobem na zdobycie pracy
Oprócz poprawnego sporządzenia dokumentów aplikacyjnych (m.in. dostosowanie treści do oferty, poprawność językowa oraz czytelność) warto zadbać o estetykę CV i listu motywacyjnego. W tym celu można przerobić gotowy szablon na własne potrzeby lub stworzyć oryginalny projekt od podstaw. Niekonwencjonalne rozwiązania z pewnością zostaną zauważone przez rekrutera, co może zaowocować zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną.
Lokalne serwisy pracy – źródło aktualnych informacji
W dobie powszechnego dostępu do Internetu najpopularniejszy sposób na poszukiwanie pracy to przeglądanie ogłoszeń w serwisach ogólnopolskich lub lokalnych. Zwłaszcza te drugie zyskują coraz większą popularność, ponieważ umożliwiają szybki i łatwy dostęp do aktualnych ofert z najbliższej okolicy.
Jednym z nowych serwisów miejskich w województwie śląskim jest Praca-gliwice.info. Należy on do grupy Regionalnych Portali Pracy, które skupiają serwisy z całego regionu. Każdy z serwisów zawiera duża bazę aktualnych ogłoszeń, która jest stale powiększana.
„Mimo, że portale działają od niedawna to już odnotowują miesięcznie ponad 160 tysięcy wizyt, a baza ogłoszeń stale rośnie. W serwisach publikowane są również porady dla pracodawców i pracowników redagowane przez specjalistów z zakresu prawa pracy oraz naszych dziennikarzy” – chwali się sukcesami Gabriela Pyjas z redakcji Regionalnych Portali Pracy.
Profile w social media i ich znaczenie
Proces rekrutacyjny nie ogranicza się jedynie do rozmowy kwalifikacyjnej. Coraz częściej rekruterzy porównują informacje zawarte w dokumentach aplikacyjnych z umieszczonymi na profilu kandydata na Facebooku, czy Instagramie. Dlatego warto wykazać się daleko idącą ostrożnością podczas dokonywania wpisów w Internecie, ponieważ kompromitujące treści mogą działać na niekorzyść osoby ubiegającej się o pracę.
Bywa i tak, że pracodawcy szukają pracowników tylko za pomocą social mediów. Pozwala to na nawiązanie bliższego kontaktu z potencjalnymi kandydatami, a także na zorientowanie się czy dana osoba będzie pasować do wizerunku firmy.
Jak wysłać CV
W przypadku decyzji o samodzielnej wysyłce dokumentów aplikacyjnych należy korzystać z oficjalnego maila, na przykład jannowak@poczta.pl. Przestrzega się przed wysyłaniem CV i listu motywacyjnego do wielu odbiorców naraz. Pracodawca może to odebrać jako lekceważące zachowanie.
Treść wiadomości powinna być napisana oficjalnym językiem, dostosowanym do treści ogłoszenia. Warto w jej tytule podać imię, nazwisko oraz stanowisko. Nie należy natomiast używać potocznych sformułowań, czy emotikon.
Ważne wskazówki
Szukając pracy trzeba być systematycznym w przeglądaniu aktualnych propozycji. Warto skupić się tylko na takich, które odpowiadają osobistym predyspozycjom. Dokumenty aplikacyjne powinny być dopasowane do wymagań konkretnego stanowiska.
Warto odpowiednio wcześniej rozpocząć przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej, ponieważ jej przebieg ma decydujący wpływ na to, czy kandydat otrzyma pracę. Trzeba wiedzieć, czym zajmuje się firma oraz jaką ma pozycję na rynku, pomocne będzie zapoznanie się z informacjami ze strony internetowej pracodawcy.
Nie każda rekrutacja zakończy się sukcesem, mimo to nie należy się zniechęcać. Każda rozmowa rozmową wzbogaca o nowe doświadczenia.