Pierwsza lata życia dziecka to niezwykle ważny czas. Właśnie dlatego tak istotnym jest, by maluchy miały szansę przebywać w bezpiecznym i sprzyjającym rozwojowi środowisku. O tym, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie naszych pociech do funkcjonowania we współczesnym świecie rozmawiamy z panią Joanną Jośko – dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Żorach.
Pierwsze kroki na ścieżce edukacji
Rola przedszkoli bywa niekiedy bagatelizowana, tymczasem to właśnie w placówkach przedszkolnych najmłodsi nabywają pierwsze umiejętności niezbędne do funkcjonowania w życiu społecznym. Uczęszczanie do przedszkola w istotny sposób wpływa na rozwój intelektualny dzieci, a także przygotowuje do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Priorytetem naszego przedszkola jest kształcić najmłodsze pokolenie na najwyższym poziomie z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb oraz możliwości – mówi pani Joanna. – Ważne jest dla nas, aby każde dziecko w przedszkolu czuło się bezpiecznie, odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy w dorosłym życiu.
Wychowanie pełne empatii
Chcielibyśmy, by nasi milusińscy wkroczyli w kolejny etap nauki z pewnością siebie i odwagą. Równie istotne jest, by najmłodsi czuli się rozumiani, a także wykazywali się kreatywnością, której nie będą krępować sztywne ramy edukacji „od linijki”. Pozytywny wpływ takiego podejścia na rozwój dzieci dostrzegła Maria Montessori – urodzona w roku 1870 twórczyni pedagogiki Montessori. Jako jedna z pierwszych kobiet-lekarzy we Włoszech, poświęciła się psychiatrii i pedagogice, przez wiele lat doskonaląc swoją metodę. Montessori nie tylko przeciwstawiła się męskiej dominacji w świecie włoskiej medycyny, ale również tradycyjnym modelom nauczania najmłodszych. W roku 1909 otworzyła pierwsze przedszkole oparte na swojej metodzie, która dziś święci triumfy na całym świecie, pozytywnie wpływając na rozwój dzieci i kształtując kolejne pokolenia osób, które nie boją się indywidualizmu i samodzielności. Najbardziej znane słowa Marii Montessori brzmią: „Każda niepotrzebna pomoc jest przeszkodą w rozwoju”.
Za środki z Funduszy Europejskich udało nam się zakupić materiały dydaktyczne wymagane do realizacji tej metody i przeszkolono nauczycieli w zakresie jej stosowania – opowiada pani Joanna. – W ramach projektu nasza nauczycielka ukończyła również studia podyplomowe z pedagogiki Montessori, dzięki temu w przedszkolu naszym możemy wdrażać jej elementy.
Miejsce przyjazne wszystkim dzieciom
Obecnie coraz częściej poruszany jest temat wykluczania oraz tego, w jaki sposób możemy dbać o inkluzywność. Wychowane w otwartym, niewykluczającym środowisku dzieci wyrosną na wspierających i tolerancyjnych dorosłych.
Projekty Unijne to szansa na wyrównanie możliwości edukacyjnych i rozwojowych najmłodszych. Prowadzimy zajęcia logopedyczne, integracji sensorycznej oraz zajęcia rozwijające umiejętności społeczne – mówi pani Joanna. – Oddział 3-4 latków w tym roku szkolnym stał się oddziałem integracyjnym, gdzie w grupie mamy troje dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym dwoje dzieci z niepełnosprawnością ruchową. Nasz budynek, który powstał ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jest w pełni dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych – obiekt jest jednokondygnacyjny, a wejścia do sal bezprogowe. Wszystkie nasze sale wyposażone są w dostosowaną do potrzeb niepełnosprawnych toaletę.
Wsparcie, które daje efekty
Nasza rozmówczyni podkreśla, że odpowiednie przygotowanie kadr nauczycielskich ma kluczowe znaczenie we wczesnej edukacji najmłodszych.
W ramach projektu udało nam się również zakupić nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt i narzędzia do rozpoznawania potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych dziecka w wieku przedszkolnym – wylicza pani Joanna. – To sprawia, że nasi podopieczni mogą zdobywać wiedzę i rozwijać się w atrakcyjny sposób. Środki pozwalają też, by nasza kadra ciągle się rozwijała poprzez udział w szkoleniach i kursach. Dostęp do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej jest bezcenny, wierzę, że sięgnięcie po Fundusze Unijne wpłynęło pozytywnie na życie wielu dzieci, ich rodziców i nauczycieli.
Historia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Żorach, to tylko jedna z wielu opowieści o tym, jak dotacje unijne zmieniają nasze codzienne życie na lepsze.
Zobacz, jak z funduszami Europejskimi dajemy efekty na: RPO.SLASKIE.PL.