Wiadomości z Gliwic

#GliwickieInwestycje. Bliżej przetargu na Chorzowską

  • Dodano: 2024-04-12 11:45

Wystąpienie Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach o wydanie zgody budowlanej na realizację robót przybliża miasto do ogłoszenia przetargu na gruntowną modernizację i nowe zagospodarowanie ulicy Chorzowskiej wraz z terenem po nieczynnym torowisku tramwajowym. Po jego rozstrzygnięciu – jeśli wszystko pójdzie pomyślnie, jeszcze w tym roku – przyjdzie czas na rozpoczęcie przebudowy ulicy. Prace potrwają ok. 2 lata.

Zmiany na Chorzowskiej

Przypomnijmy – na całej długości ul. Chorzowskiej, od skrzyżowania z ulicami Zabrską, Dąbrowskiego i Poniatowskiego do skrzyżowania z łącznicą DK 88 i ul. Knurowską w Zabrzu, przewidziano przebudowę pasa drogowego, łącznie z realizacją nowej kanalizacji deszczowej. Założono, że wszędzie tam, gdzie jezdnia sąsiaduje z zabudową mieszkaniową, wydzielone mają być trzy pasy ruchu – dwa do jazdy na wprost (i skrętu w prawo) plus jeden do skrętu w lewo w obszarze skrzyżowań lub istotnych zjazdów publicznych. Na pozostałych odcinkach zaplanowano dwa pasy ruchu, z wykonaniem dodatkowego pasa do skrętu w lewo w miejscach skrzyżowań lub ważnych zjazdów.

Po obu stronach jezdni powstanie bezpieczna i wygodna infrastruktura dla rowerzystów – 3 km wydzielonej ścieżki rowerowej w dawnym śladzie torów (łącznie z wykorzystaniem na ten cel dawnego wiaduktu tramwajowego nad torami kolejowymi w obszarze skrzyżowania z ul. Szymanowskiego) oraz prawie 2 km drogi pieszo-rowerowej, ciągnącej się od ul. Dębowej przy lesie komunalnym do granicy z Zabrzem. Obustronny chodnik przewidziano w rejonie zabudowań mieszkaniowych. 

Zielone zmiany

Nowa zieleń – niska oraz wysoka – ma pojawić się na wybranych odcinkach zarówno po stronie północnej ul. Chorzowskiej, przylegającej m.in. do lasu komunalnego (w pasie o szerokości 3 m), jak i po stronie południowej, czyli w dawnym pasie torowiska, o szerokości od 7,5 m do 10 m. 

Z myślą o mieszkańcach zaplanowano również budowę obustronnych zatok postojowych na odcinku zabudowy mieszkaniowej oraz dodatkowego parkingu na wysokości ul. Chorzowskiej 54-64 (przy istniejących obiektach o funkcji handlowo-usługowo-produkcyjnej). Przewidziano ponadto budowę wydzielonych zatok autobusowych wraz z uporządkowaniem peronów przystankowych i zabudową wiat, a także montaż elementów małej architektury. Dodatkowo, w związku ze zgłaszanymi przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach trudnościami i zagrożeniami związanymi z włączaniem się do ruchu autobusów wyjeżdżających z zajezdni, uwzględniono w planach zastosowanie tam nowej sygnalizacji świetlnej skoordynowanej z sygnalizacją na skrzyżowaniu łącznicy DK 88 i ul. Knurowskiej w Zabrzu.

Szacunkowy koszt inwestycji sięga obecnie ok. 82 mln zł, dlatego kluczowe może być pozyskanie przez miasto dofinansowania ze źródeł zewnętrznych. 

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeGliwice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również