Przedsiębiorcy działający w branży budowlanej pragnący rozwijać swoją firmę są zmuszeni co pewien czas do rozbudowy swojego parku maszynowego. Nawet nowe i prawidłowo eksploatowane maszyny budowlane ulegają zużyciu, a czasami mimo regularnych przeglądów technicznych zdarzają się awarie, których nie opłaca się naprawiać, bo tańszym rozwiązaniem będzie zakup nowej i sprawnej koparki czy koparko-ładowarki.
Gliwicki rynek usług budowlanych rozwija się prężnie i dynamicznie, a branża jest wyjątkowo wymagająca - nie można sobie pozwolić nawet na chwilowe przestoje wynikające z braku sprawnego urządzenia. Konkurencja nie śpi, więc błyskawicznie skorzysta z luki, która pojawiła się na rynku i przejmie klientów.
Jednak jedynie największych stać na zakup maszyn za gotówkę. Maszyny (zwłaszcza dobrych i sprawdzonych marek) to sprzęt drogi, więc konieczność kupna nowych może poważnie naruszyć firmowy budżet. Jakie są alternatywy?
Rozwiązania dla przedsiębiorców - sprawdź możliwości
Chociaż problem dotyczy właścicieli firm nie tylko z rejonu Gliwic, ale z całego kraju, a popyt rośnie, to rynek usług finansowych wciąż ma do zaoferowania mało kredytów dla przedsiębiorców przeznaczonych bezpośrednio na zakup urządzeń i maszyn budowlanych. Najczęściej są to propozycje kredytów hipotecznych (pod zastaw nieruchomości), gdzie pozyskanymi środkami można sfinansować niezbędne zakupy lub też proste kredyty inwestycyjne. Poza ofertami banków, warto sprawdzić propozycje innych instytucji finansowych lub poszukać możliwości sfinansowania zakupu maszyn w inny sposób, na przykład na portalach takich jak http://www.oferteo.pl, które umożliwiają również złożenie zapytania ofertowego.
Coraz popularniejszy staje się leasing, w oczach wielu bankowców i samych przedsiębiorców stanowiący atrakcyjną alternatywę dla kredytu. Jednak specjaliści zwracają uwagę, że kredytu i leasingu nie powinno się rozpatrywać jako substytucyjnych i równoważnych produktów finansowych, między innymi dlatego, że spełniają inną funkcję.
Klasyczny kredyt z uwagi na dłuższy okres finansowania to dobry sposób na zakup nieruchomości, natomiast leasing jest bardziej opłacalny w sytuacji, gdy przedsiębiorca chce pozyskać środki na zakup przedmiotów przeznaczonych na zużycie, takich jak samochody służbowe czy maszyny budowlane. Trzeba też zastanowić się, jakie maszyny będą najbardziej przydatne: być może zamiast standardowej koparki lub minikoparki, warto rozważyć zakup koparko-ładowarki, która jest bardziej uniwersalna, gdyż łączy funkcje koparek (oddzielenie urobku od gruntu i transport wyznaczone miejsce) oraz ładowarek (załadowanie i przeniesienie urobku z zastosowaniem osprzętu w formie łyżki). Wielu przedsiębiorców z branży budowlanej decyduje się koparko ładowarkę, uznając że to rozwiązanie bardziej ekonomiczne.
Charakterystyka standardowego kredytu na zakup maszyn budowlanych
Wysokość kredytu i czas kredytowania są uzależnione od zdolności kredytowej przedsiębiorcy, ale w zasadzie można go wziąć na dowolną kwotę. Standardowo przyjmuje się, że maksymalny okres kredytowania wynosi 120 miesięcy (10 lat), chociaż można negocjować jego wydłużenie. Trzeba wziąć pod uwagę ograniczenia związane z zakupem maszyn używanych - często banki stosują ograniczenia typu: wiek maszyny plus okres kredytowania nie może przekroczyć 15 lat. Niekiedy konieczne jest wniesienie wkładu własnego w wysokości 20-30 procent wartości całej inwestycji) oraz ustanowienie zabezpieczeń w postaci hipoteki. Jednak w odróżnieniu od leasingu, kredytowana maszyna staje się własnością przedsiębiorcy, więc może on uwolnić firmę od finansowych obciążeń już w trakcie spłacania rat, po prostu ją sprzedając.
Charakterystyka standardowych warunków leasingu
Zwykle w przypadku leasingu rata jest nieco wyższa (krótszy okres finansowania: od 24 do 60 miesięcy), a maszyna nie należy do leasingobiorcy, chyba, że w umowie leasingowej zostanie zawarta specjalna klauzula lub strony zdecydują się na cesję umowy leasingowej. Zazwyczaj leasing nie wymaga aż tak wielu formalności oraz wkładu własnego , a jego zabezpieczeniem często bywa weksel własny in blanco. Leasing bywa często określany jako tarcza podatkowa, gdyż przedsiębiorca może całość opłat (ewentualna wpłata własna i miesięczne raty leasingowe) bezpośrednio zaliczyć w koszty prowadzonej działalności. Jest on opcją lepszą w przypadku firm od niedawna działających na rynku i posiadających niewielką zdolność kredytową, którym banki niechętnie udzielają standardowych kredytów.
Podsumowanie
Zarówno kredyt, jak i leasing posiadają wady i zalety. Zanim zostanie podjęta decyzja: kredyt czy leasing, najlepiej skorzystać z porad profesjonalnych doradców, którzy pomogą doprecyzować potrzeby firmy i wyjaśnią skutki podatkowo-finansowe oraz formalno-prawne obu rozwiązań.