To będzie jedna z największych inwestycji tego roku. Prace przy budowie ostatniego odcinka obwodnicy zachodniej – od ul. Daszyńskiego do ul. Sowińskiego – już ruszyły. Nowa trasa zdecydowanie odciąży od ruchu samochodowego miejskie ulice, ułatwi przejazd przez miasto i przyczyni się do poprawy komfortu życia gliwiczan.
Jaki jest plan na budowę?
W związku z realizacją inwestycji w najbliższy piątek, 10 lutego, wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu u zbiegu ulic Okulickiego i Sowińskiego – powstanie tam skrzyżowanie z nową obwodnicą. Przejazd dla kierowców i przejście dla pieszych nie będą możliwe poprzez skrzyżowanie, ale tuż przy nim – specjalnie wybudowanym przejazdem tymczasowym. Ruch pojazdów będzie się odbywał dwukierunkowo. Nie będzie możliwości dojazdu do ogrodów działkowych od strony ul. Okulickiego. Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich, który odpowiada za inwestycję, roboty i tym samym zmiany w organizacji ruchu potrwają w tym miejscu około 6 miesięcy. Natomiast cała obwodnica, od ul. Daszyńskiego do skrzyżowania ulic Sowińskiego i Okulickiego, ma być gotowa na początku 2024 roku.
Prace przy budowie ruszyły w grudniu i pomimo trwającej zimy, przy bardziej sprzyjającej aurze, realizowane już są pierwsze etapy przedsięwzięcia.
Budową obwodnicy zajmuje się wybrane w przetargu konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów S.A. oraz Eurovia POLSKA S.A. Wykonawcy uporządkowali teren, przez który przebiegać będzie trasa. Obecnie prowadzone są prace archeologiczne. W następnej kolejności powstaną m.in. tymczasowe drogi dojazdowe, które umożliwią wykonanie głównego ciągu jezdni oraz pozwolą na budowę obiektu mostowego. Rozpoczną się również prace związane z budową magistrali wodociągowej (prowadzone przez PWiK).
Powstający odcinek trasy o długości blisko 2 km będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdą stronę, z możliwością dobudowy w przyszłości drugiej jezdni. Na obu końcach nowego odcinka będą skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Przewidziane jest jeszcze jedno skrzyżowanie z projektowaną obecnie obwodnicą Ostropy. Zapewniony zostanie bezpieczny przejazd dla rowerzystów – w części z wykorzystaniem zaprojektowanego ciągu pieszo-rowerowego, w części dróg dojazdowych do pól. Cały odcinek zostanie oświetlony z wykorzystaniem energooszczędnego oświetlenia LED, a w okolicy zabudowań przy ul. Daszyńskiego staną ekrany akustyczne. Na trasie nie zabraknie zieleni, w tym drzew i krzewów w pasie drogowym.
Powstający odcinek obwodnicy to ostatnia część obwodnicy zachodniej. Będzie stanowić całość z istniejącym już odcinkiem łączącym ul. Rybnicką z ul. Daszyńskiego. Możliwy będzie wygodny i szybki przejazd od ul. Rybnickiej do alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Dzięki budowie obwodnicy skróci się czas przejazdu przez miasto, ograniczona zostanie liczba samochodów wjeżdżających do śródmieścia, co przyczyni się do poprawy komfortu mieszkańców.
– W Gliwicach konsekwentnie zmieniamy przestarzały, promienisty układ drogowy na bardziej efektywny – obwodnicowy. Obwodnicę miejską Gliwic tworzy także południowa część trasy. Zbudowany został odcinek tej drogi od ul. Pszczyńskiej do ul. Bojkowskiej, a powstanie jeszcze odcinek od ul. Bojkowskiej do ul. Rybnickiej. Miasto ma również dużą, autostradową obwodnicę tworzoną przez autostrady A1 i A4 oraz aleję Jana Nowaka-Jeziorańskiego (tzw. starą autostradę) – przypomina Adam Neumann prezydent Gliwic.
Nowy odcinek przejmie ruch samochodowy z DK 78, która prowadzi m.in. przez Tarnowskie Góry, Gliwice i Rybnik. Fragment tej drogi krajowej został już przekierowany na istniejący odcinek zachodniej obwodnicy od ul. Rybnickiej do ul. Daszyńskiego, ale częściowo dalej wiedzie śródmiejskimi ulicami (m.in. Daszyńskiego, Styczyńskiego, Wyspiańskiego, Orlickiego). Po zakończeniu budowy ulice te zostaną odciążone, co wpłynie na zmniejszenie zanieczyszczeń spowodowanych ruchem samochodowym w centrum miasta. Dokończenie budowy obwodnicy zachodniej ułatwi też przemieszczanie się pomiędzy dzielnicami czy dojazd do centrów handlowych. Ma przyczynić się też do rozwoju przyległych terenów.
Koszt inwestycji (wraz z dokumentacją projektową i przebudową dróg dojazdowych) to obecnie około 45 mln zł. Są to środki z budżetu miasta, ale Gliwice będą się starały o pozyskanie dofinansowania zewnętrznego.