Nie bez powodu jednym z pierwszych numerów telefonu, który poznają dzieci, jest numer alarmowy 112. Ze swojej wiedzy skorzystał 6-letni Rafał z Gliwic, który dzięki szybkiej reakcji uratował swojej mamie życie. Uznanie należy się także dyspozytorce pogotowia ratunkowego, która dzięki opanowaniu i zadawaniu odpowiednich pytań była w stanie wysłać do chłopca pogotowie. Internauci domagają się, aby mały Rafałek został wyróżniony przez Prezydenta RP.
Mały bohater
Na profilu facebookowym „Ratownictwo Medyczne będzie rozmowa proszę czekać” opublikowano nagranie rozmowy 6-letniego mieszkańca Gliwic, Rafałka, z dyspozytorką pogotowia w Gliwicach. Kobieta stara się podtrzymać rozmowę z wystraszonym chłopcem, który relacjonuje, że jego mama leży i się nie rusza, a tata obecnie przebywa w pracy. Cała rozmowa trwa prawie 9 minut – chłopiec odpowiada na pytania zadawane przez dyspozytorkę oraz wykonuje jej polecenia.
Zareagowali sąsiedzi
Dyspozytorka spokojnym głosem zadaje chłopcu pytania: jak nazywa się mama, czy ma otwarte oczy, czy oddycha, w jakiej pozycji się obecnie znajduje. Pyta także chłopca o jego imię, a także o to, gdzie znajduje się jego tata. Rafałek odpowiada, że mama leży na brzuchu i się nie rusza. Dyspozytorka prosi, aby chłopiec otworzył drzwi do mieszkania, aby ratownicy mogli się dostać do środka, a także, aby zaczął wołać o pomoc na klatce schodowej. Na szczęście na wołanie chłopca zareagowali sąsiedzi, którzy zaczęli udzielać pomocy mamie Rafałka do momentu przyjazdu pogotowia ratunkowego.
Całego nagrania rozmowy 6-latka z dyspozytorką możecie posłuchać poniżej!
Internauci po odsłuchaniu rozmowy apelują, aby nagrodzić bohaterską postawę chłopca – chcą, aby Rafałek otrzymał odznaczenie od prezydenta RP za zachowanie zimnej krwi i uratowanie swojej mamie życia.
Edukacja od najmłodszych lat
Znajomość numerów alarmowych i umiejętność prowadzenia rozmowy z dyspozytorami jest niezwykle cenna, i to już od najmłodszych lat. Warto wiedzieć, jakie informacje powinno podać się na samym początku rozmowy.
- Pamiętajmy, aby po odebraniu połączenia podać: precyzyjną lokalizację (w przypadku zerwania połączenia, dyspozytor będzie wiedział gdzie skierować pomoc) i opis sytuacji (kto potrzebuje pomocy oraz w jakim jest stanie). Postarajmy się, aby nasze słowa były zrozumiałe, a przekazane informacje konkretne – apelują prowadzący profil „Ratownictwo Medyczne będzie rozmowa proszę czekać”.