Spektakl „Najmrodzki, czyli dawno temu w Gliwicach”, wyprodukowany przez Teatr Miejski w Gliwicach zdobył Grand Prix na 25. Ogólnopolskim Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Autorem scenariusza i reżyserem spektaklu jest Michał Siegoczyński. Sztuka Najmrodzki... została napisana na zamówienie gliwickiego Teatru
Michała Siegoczyńskiego, nagrodzono główną nagrodą za najlepszą reżyserię. Odtwórca głównej roli w spektaklu, Mariusz Ostrowski, został uznany najlepszym aktorem ubiegłego kończącego się sezonu teatralnego 2018/2019. Wyróżniono znakomite aktorki grające w przedstawieniu: Izabelę Baran, Karolinę Burek, Aleksandrę Maj ,Dominikę Majewską oraz aktora Przemysława Chojętę.
Do konkursu zostało zgłoszonych 130 przedstawień z 80 teatrów z całego kraju
Ich premiery miały miejsce w ostatnim sezonie teatralnym. Do ścisłego finału jury zakwalifikowało tylko 12 spektakli i to one walczyły o podium. W ostatni piątek, 28 czerwca, w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie odbyła się finałowa gala rozdania nagród w 25-tej , jubileuszowej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Jest to jeden z najbardziej prestiżowych konkursów teatralnych w kraju.
Komisja w składzie:Krzysztof Babicki, Michał Kotański, Jacek Kopciński, Paweł Płoski oraz Anna Wakulik (przewodnicząca), przyznała osiem nagród głównych i sześć wyróżnień. Zdecydowanymi zwycięzcami okazali się twórcy spektaklu „Najmrodzki, czyli dawno temu w Gliwicach”, którzy otrzymali aż pięć wyróżnień i trzy nagrody główne, w tym tę najważniejszą – Grand Prix dla najlepszego spektaklu w Konkursie.
Anna Wakulik, przewodnicząca jury, zwróciła uwagę, że spektakl „Najmrodzki...” wygrał jednogłośnie.
A to dlatego, że jest teatrem, dla którego podstawą jest słowo... słowo, które działa na scenie. [spektakl] Nie jest lingwistyczną zabawą do analizowania na uniwersytetach, nie jest próbą wybrnięcia z zadania „jak napisać coś na zamówienie, udając, że temat mnie obchodzi”. A i takie teksty zdarzyły się w finale. Na scenie w Gliwicach ożyły wszystkie postaci, każdy aktor miał swoje pięć minut. Publiczność pokochała postać Najmrodzkiego graną przez Mariusza Ostrowskiego. I nie nudziliśmy się ani chwili przez – uwaga – 220 minut!
Rozbiliśmy bank. Spadł na nasz spektakl, na nasz teatr, deszcz nagród, a czegoś takiego nie było w dotychczasowej historii teatrów w Gliwicach – tych przedwojennych jak i tych powojennych - powiedział tuż po zakończeniu konkursowej gali, Grzegorz Krawczyk, dyrektor Teatru Miejskiego w Gliwicach.
W zaledwie trzy lata, na gliwickiej scenie, najmłodszego teatru w kraju, powstało przedstawienie uznanie za najlepsze w kraju, za rewelacyjne pod każdym względem, kochane przez widzów i krytyków. O czymś takim można tylko marzyć. Ale myśmy z Łukaszem Czujem, moim zastępcą do spraw artystycznych, nie tylko o tym zamarzyli, ale i zrobili. W jednej z naszych rozmów, zaraz na początku kreowania Teatru Miejskiego w Gliwicach, powiedzieliśmy sobie, że Interesuje nas utworzenie najlepszego teatru w Polsce. No i dzisiaj go mamy. Bo tylko w bardzo dobrym teatrze, takim który stwarza twórcom doskonałe warunki pracy i ich inspiruje możne powstać znakomity spektakl. Dedykuję ten sukces Miastu Gliwice, które cztery lata temu odważyło się zaryzykować i zgodzić na totalne przeobrażenie tutejszej sceny teatralnej. A jako polonista dziękuję szczególnie Michałowi Siegoczyńskiemu, za wyśmienity tekst (który już niedługo będzie wydany w formie książkowej w serii Czytelnia Sztuki) oparty o naszą lokalną historię, o losy „bohatera z naszej dzielni”, dziękuję mu za pełną werwy i wyczucia iście hollywoodzką reżyserię, dziękuję za popisowe role zespołowi aktorskiemu oraz całemu naszemu teatrowi - możecie być dumni ze swojej pracy, gdyż dziś oklaskuje Was cała teatralna Polska – dodaje Grzegorz Krawczyk.
Oprócz ogromnego prestiżu jaki niesie za sobą wygrana w konkursie, Teatr Miejski w Gliwicach otrzymał również nagrodę pieniężną, 70 tyś złotych, z przeznaczeniem na realizację kolejnego spektaklu polskiej sztuki współczesnej w sezonie teatralnym 2019/2020
Świętujący w tym roku 25-lecie Konkurs, powołany przez Kazimierza Dejmka, ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki, był początkowo koordynowany przez Ministerstwo i ZASP, następnie przez Teatr Narodowy i od 17. edycji przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Wielkim sukcesem Konkursu jest stale rosnące zainteresowanie środowiska teatralnego, o czym świadczy ogromna liczba zgłoszeń i zbudowany w ciągu ćwierćwiecza olbrzymi prestiż – podkreśliła Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, p.o. dyrektora Instytutu Teatralnego.
Organizatorami Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej są: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewski.