Szykują się zmiany w dowodach osobistych. W listopadzie pojawią się nowe wzory dokumentów tożsamości. Będą one zawierały odciski palców i podpis posiadacza. Odmienne będą też zasady ich wydawania.
7 listopada 2021 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące wydawania dowodów osobistych. Wprowadzone zmiany wiążą się z koniecznością dostosowania polskich przepisów do unijnych rozporządzeń.
– W najnowszej wersji dokumentów tożsamości pojawią się dodatkowe zabezpieczenia, czyli odciski palców, co w założeniu ustawodawcy ma zmniejszyć ryzyko ich fałszowania – wyjaśnia Mariusz Magierski z Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Gliwicach.
Odciski palców, pobierane podczas składania wniosku o dowód osobisty, nie będą widoczne na dokumencie – zostaną zapisane w jego warstwie elektronicznej. Natomiast w warstwie graficznej, czyli na samym dowodzie, pojawi się odwzorowanie własnoręcznego podpisu jego posiadacza.
Takie dokumenty będą otrzymywały osoby powyżej 12. roku życia i będą one ważne przez 10 lat od ich wydania.
Co w przypadku mieszkańców, od których ze względu na stan zdrowia nie da się pobrać odcisków palców?
– W sytuacji, gdy tylko chwilowo nie będzie możliwości pobrania odcisków palców, bo przykładowo będziemy mieli rękę w gipsie, dowód zostanie wydany jedynie na 12 miesięcy. Natomiast osoby z niepełnosprawnością, od których pobranie odcisków jest trwale niemożliwe, otrzymają dokumenty bez tej cechy biometrycznej. Ich dokumenty zachowają ważność przez 10 lat. Z kolei brak możliwości złożenia podpisu nie wpłynie na termin ważności dowodu osobistego – tłumaczy Mariusz Magierski. – Nie będzie też możliwości otrzymania dokumentu bez odcisków palców czy podpisu na życzenie – dodaje. Wszyscy, którzy chcieliby otrzymać dowód osobisty według starego wzoru mają czas tylko do 5 listopada.
Mobilna stacja urzędnika
To rozwiązanie dla osób starszych, obłożnie chorych czy z niepełnosprawnością, które nie mogą osobiście stawić się w urzędzie. Już od lat urzędnicy odwiedzają takich mieszkańców w miejscach ich pobytu – w domach, szpitalach czy ośrodkach opieki – gdzie przyjmują wnioski, a później przywożą gotowe dowody osobiste. Teraz otrzymają dodatkowe narzędzie, z pomocą którego będą mogli pobrać od tych osób odciski palców, a podczas wydania dowodu je zweryfikować. Przenośna stacja pozwoli także aktywować warstwę elektroniczną dokumentu, co obecnie jest możliwe tylko w urzędzie. Gliwice jako miasto na prawach powiatu będzie obsługiwało w tym zakresie cały powiat gliwicki, czyli gminy: Knurów, Pyskowice, Toszek, Sośnicowice, Gierałtowice, Pilchowice, Rudziniec i Wielowieś. Osoby, które chciałyby skorzystać z takiej usługi powinny skontaktować się telefonicznie z Referatem Dowodów Osobistych Urzędu Miejskiego w Gliwicach (32/239-11-28 lub 32/238-54-36) i umówić się na wizytę urzędnika.
Wejście w życie nowych przepisów oznacza również zmiany w sposobie wnioskowania o dokument tożsamości przez internet. Obecnie ta usługa jest niedostępna, ale po zmianach powróci, jednak w ograniczonym zakresie. On-line będzie można wystąpić jedynie o dokumenty dla dzieci poniżej 12. roku życia. Dowody osobiste dla małoletnich do 12. roku życia będą wydawane na 5 lat. Pozostali – w związku z pojawieniem się odcisków palców i podpisów w dowodach – będą musieli osobiście złożyć wniosek w urzędzie.
Czy w związku ze zmianami wszyscy będziemy musieli wymienić swoje dowody osobiste? Na szczęście nie będzie takiej konieczności.
Dotychczasowe dokumenty zachowują ważność do określonej w nich daty.