Wiadomości z Gliwic

Jak negocjować stawki z klientami: praktyczne porady dla freelancerów

  • Dodano: 2024-07-04 21:15, aktualizacja: 2024-07-09 18:28

Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą lub dorabiając do pensji jako freelancer, powinieneś na bieżąco śledzić, jakie stawki w branży obowiązują na rynku. Dzięki temu Twoja praca da Ci więcej satysfakcji i pozwoli Ci osiągać zyski na odpowiednim poziomie. W przypadku dłuższej współpracy pamiętaj, że dotychczasowe stawki można negocjować. Sprawdź, jakie argumenty pomogą Ci uzyskać podwyżkę.

Poznaj średnie stawki na rynku

Bez względu na to, czym się zajmujesz i jakie usługi oferujesz, zanim rozpoczniesz negocjowanie stawek z klientem, sprawdź, jakie stawki obowiązują aktualnie na rynku. Może się okazać, że Twoja oferta odbiega od tego, co znajduje się w cennikach innych fotografów, projektantów aplikacji mobilnych, bądź specjalistów SEO. Jeśli od dawna nie aktualizowałeś cennika lub wracasz na rynek po długiej przerwie, research stawek rynkowych jest obowiązkowy.

Jeśli zauważysz, że Twoje stawki są niższe o 25-30% od cen w ofertach konkurencji, pomimo jej mniejszego doświadczenia w branży, przyszedł czas na negocjację umów z klientami. Jak podnieść stawki i nie stracić współpracy?

Stwórz listę argumentów za podwyżką stawek

Zanim poprosisz klienta o podwyżkę, przygotuj listę argumentów, które zwiększą Twoje szanse w podniesieniu stawki. Renegocjacja stawek może wynikać m.in. z konieczności odbycia dodatkowych szkoleń, które pozwalają pracować zgodnie ze zmieniającymi się przepisami (np. w usługach związanych z księgowością i doradztwem podatkowym). Koszty poniesione na kształcenie i rozwój zawodowy nigdy nie powinny być pokrywane wyłącznie przez freelancera. Jakie inne argumenty możesz wykorzystać, gdy starasz się o podwyżkę? Oto kilka z nich:

  • Wzrost cen surowców - zakup materiałów i surowców w wyższych cenach podnosi ogólne koszty związane z realizacją usługi lub produkcją towarów. Na wysokie koszty zakupu materiałów możesz powołać się np. gdy prowadzisz działalność florystyczną, tworzysz rękodzieło.
  • Podwyżki cen mediów - rachunki za media stanowią jeden z większych kosztów, które ponosi freelancer bez względu na to, co robi. Nawet gdy tworzenie grafiki lub copywriting to Twoja praca dodatkowa online, nie możesz jej wykonywać, gdy nie zapłacisz za prąd, którego cena sporo wzrosła.
  • Udana, długofalowa współpraca - jeśli od co najmniej roku współpracujesz z klientem na podstawie tej samej stawki, możesz powołać się w negocjacjach na dotychczasowe doświadczenia obu stron umowy. Udana współpraca przez długi czas bez zmiany stawek przemawia za ich podniesieniem co najmniej o wysokość inflacji z ostatniego roku.

Stawiaj realne prośby o podwyżkę

Negocjacje z użyciem metody szokowej i stopniowym zbijaniem stawki przez klienta do akceptowalnego poziomu nie są najlepszym pomysłem. Jeśli zaproponujesz wzrost cen o 40-50% bez ważnego powodu (np. skokowego podniesienia cen surowców niezbędnych do wykonania projektu), klient nie będzie przygotowany na takie wydatki i może zerwać umowę. Do zakończenia współpracy może dojść, nawet gdy początkowo zaakceptuje nową stawkę. Jednocześnie rozpocznie bowiem poszukiwania innego freelancera.

Nie bój się rozmawiać!

Aby Twoja praca dodatkowa online lub działalność gospodarcza przynosiły większe zyski, nie bój się rozmawiać o podwyżkach. Twoi klienci na pewno zrozumieją argumenty przemawiające za podniesieniem stawek i udzielą Ci rzeczowej odpowiedzi na Twoją prośbę. Jeśli jednak okażą się mało wyrozumiali i nie docenią Twojego zaangażowania, wiedzy i doświadczenia, odmawiając jakichkolwiek negocjacji w umowie, możesz zakończyć problematyczną współpracę. Oferując średnie rynkowe stawki, z pewnością znajdziesz nowego klienta, z którym rozpoczniesz wiele nowych, interesujących projektów.

Justyna DudekJustyna Dudek
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeGliwice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.