Gliwickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w najbliższym czasie planuje zakup 10 autobusów elektrycznych. Przetarg planowany jest na 2025 rok.
Czas na zmiany
Najważniejszymi celami spółki jest wymiana dotychczasowych pojazdów miejskich na zeroemisyjne, modernizacja infrastruktury na bardziej ekologiczną czy zwiększanie komfortu i bezpieczeństwa pasażerów, w szczególności osób z niepełnosprawnościami. Nowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, elektroniczne kasowniki biletów, urządzenia poboru opłat systemu „Transport GZM”, tablice informacyjne, automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru, cyfrowy monitoring, system zliczania pasażerów, a także system kontroli trzeźwości.
Wprowadzenie pojazdów do użytku planowane jest w IV kwartale 2025 roku, termin zależny jest od pozyskanych środków zewnętrznych oraz rozstrzygnięcia przetargu. Zgodnie z zapowiedziami, pojazdy będą obsługiwały linie 202, 187, 287 oraz M100.
– Naszym priorytetem jest prowadzenie działań zgodnych z wytycznymi Unii Europejskiej. Zmierzamy do ograniczenia negatywnego wpływu transportu zbiorowego na środowisko. Dlatego w najbliższych latach będziemy nadal – w ramach możliwości finansowych – sukcesywnie wymieniać tabor oraz modernizować infrastrukturę, aby spełniały one wymogi ustawy o elektromobilności – mówi Mirella Musiolik, prezes miejskiej spółki PKM Gliwice.
Nowe wyposażenie
Przetarg ma dotyczyć zakupu 7 autobusów przegubowych o długości nadwozia ok. 18 m z napędem elektrycznym, 2 ładowarek pantografowych o mocy min. 200 kW każda, które pojawią się w centrach przesiadkowych w Gliwicach i Sośnicowicach, mobilnej ładowarki plug–in oraz 7 punktów zasilania zajezdniowego, na które miejska spółka stara się pozyskać środki w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027. Dodatkowo gliwickie PKM ma w planach nabycie 3 autobusów o długości nadwozia ok. 12 m z bateryjnym napędem elektrycznym, kolejnych trzech ładowarek pantografowych o mocy min. 200 kW każda, które pojawią się na przystankach autobusowych „Obrońców Pokoju”, „Brzezinka Nobla” i w Centrum Przesiadkowym w Gliwicach oraz 3 punktów zasilania zajezdniowego.