W przyszłym roku na gliwickie ulice wyjadą elektryczne, zeroemisyjne autobusy. Będą kursować jako linia A4 między zajezdnią PKM, a Teatrem Miejskim oraz na linii nr 676.
Zanim jednak wyruszą w trasę, konieczne jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury – w zatoce postojowej przy ul. Czapli rozpoczęła się budowa stacji ładowania dla „elektryków”. Budowa kolejnej – przy ul. Nowy Świat – rozpocznie się 20 października.
W pierwszej kolejności powstanie infrastruktura do ładowania na terenie Zajezdni przy ul. Chorzowskiej 150. Na infrastrukturę składa się 5 stacjonarnych elektrycznych podwójnych ładowarek o mocy 80 kW każda i jedno stanowisko do ładowania szybkiego o mocy 200 kW. Fundamenty pod ładowarki są już gotowe, brakuje tylko ładowarek, które zostaną dostarczone do Gliwic wraz z autobusami, czyli pod koniec roku. Powstaną jeszcze dwie takie stacje - na Sikorniku oraz na granicy Sikornika i Śródmieścia.
Prace przy budowie stacji przy ul. Nowy Świat ruszą w środę, 20 października. Będzie ona usytuowana w zatoce autobusowej naprzeciwko Teatru Miejskiego. Na czas prowadzonych robót zmieniona zostanie lokalizacja przystanku dla linii komunikacji miejskiej A4.
Prace przy ul. Czapli planuje się rozpocząć w czwartek, 21 października. Podczas robót obowiązywać będzie tymczasowa zmiana organizacji ruchu. Zatoka autobusowa, przy której budowana będzie stacja ładowania, na czas prowadzonych robót, zostanie częściowo wyłączona z użytkowania.
10 elektrycznych autobusów marki Volvo trafi do gliwickiej zajezdni pod koniec roku, a na ulice wyjedzie na początku 2022 r.
Będzie to 7 autobusów dwuosiowych i 3 autobusy trzyosiowe, przegubowe. Będą kursować na dwóch liniach – na trasie linii A4 między Teatrem Miejskim w Gliwicach przy ul. Nowy Świat a zajezdnią PKM przy ul. Chorzowskiej oraz na trasie linii nr 676, okrężnej, między Sikornikiem a Sikornikiem przez Szobiszowice.
– Dzięki takim inwestycjom ograniczamy zanieczyszczenie powietrza w mieście. Ekologiczny transport to lepsza jakość życia mieszkańców – mówi Henryk Szary, Prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.
Volvo to jeden z największych na świecie producentów autobusów i autokarów turystycznych, stosujący zrównoważone rozwiązania transportowe wpływające na podniesienie jakości życia mieszkańców.
Koszty projektu
Całkowity koszt projektu pn. "Zakup autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą do ładowania” wyniesie ponad 39 mln zł. PKM otrzymał dofinansowanie unijne w kwocie około 27 mln zł.
Gliwicki PKM od lat sukcesywnie modernizuje swój tabor i wymienia starsze autobusy na nowe, bardziej ekologiczne.
Do końca roku do Gliwic ma trafić jeszcze 15 nowoczesnych, ekologicznych autobusów marki MAN Lion’s City 19C. To nowa jakość, gdyż autobusy są pojazdami hybrydowymi, które posiadają dodatkowe ekologiczne cechy, tj. mają funkcję rekuperacji energii, czyli gromadzenia energii wynikającej z hamowania autobusu w specjalnym kondensatorze (supercaps) i wykorzystania tak zgromadzonej energii do wspierania silnika spalinowego autobusu przez dodatkowy silnik elektryczny w czasie napędu pojazdu. Autobusy będą niskopodłogowe, przegubowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system oczyszczania spalin i napęd hybrydowy, który zmniejsza zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych spalin i hałasu. Będą wyjątkowo wygodne i przyjazne dla osób mających trudności w poruszaniu się i dla rodziców z małymi dziećmi.
Autobusy hybrydowe będą kosztować 23 mln zł i zostaną sfinansowane z środków własnych PKM.