Deklaracja śmieciowa to ważny dokument składany przez właściciela lub zarządcę nieruchomości, w której powstają odpady komunalne. Każde miasto i każda gmina ustala własne procedury i stawki w tym zakresie. Sprawdź, jak złożyć deklarację śmieciową w Poznaniu i w jakim terminie dopełnić tej formalności.
Od czego zależy wysokość opłaty śmieciowej?
Stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określa rada miasta. Przy czym ma prawo ją różnicować ze względu np. na powierzchnię użytkową lokalu, teren miejski lub wiejski itp. Ostateczna wysokość opłaty śmieciowej stanowi iloczyn stawki oraz wybranego przez radę miasta wskaźnika: liczby mieszkańców lub ilości zużytej wody.
W Poznaniu czynnikiem branym pod uwagę jest liczba mieszkańców. Przy czym stawka ta jest nieco niższa dla budynków wielolokalowych.
Kto musi złożyć deklarację śmieciową?
Zobowiązanymi do złożenia deklaracji śmieciowej są właściciele lub zarządcy nieruchomości. W przypadku wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych właściciele lokali nie składają dokumentów samodzielnie – robi to za nich zarządca wspólnoty lub spółdzielni.
Ważne! Deklarację należy złożyć nawet wtedy, gdy w danym lokalu nie zamieszkują mieszkańcy, ale powstają w nim śmieci. Dotyczy to np. szkół, restauracji, warsztatów, biur itp. W takim wypadku opłata naliczana jest nie od mieszkańca, ale od opróżnionego kontenera.
W jaki sposób złożyć deklarację w Poznaniu?
Poprawnie wypełniona i złożona deklaracja śmieciowa w Poznaniu to gwarancja dobrze wyliczonej opłaty i spokoju mieszkańców. Właściciel lub zarządca nieruchomości może dopełnić formalności online lub w tradycyjnej formie papierowej.
Jeśli planujesz złożyć deklarację osobiście, pamiętaj o wcześniejszym umówieniu wizyty – możesz to zrobić telefonicznie pod numerem telefonu 61 646 33 44 lub online na stronie urzędu miasta Poznania. Dokumenty możesz też wysłać pocztą. Druki dostępne są w Punktach Obsługi Klienta.
Urząd Miasta Poznania na swojej stronie internetowej rekomenduje wypełnienie dokumentów online przez Przyjazne Deklaracje. To prosty kreator, który znacznie ułatwia cały proces. Zamiast pól do wypełnienia, użytkownik zyskuje system kafelkowego wyboru oraz pytań i odpowiedzi. Przyjaznych Deklaracji można użyć do przygotowania formularza online i wysyłki przez platformę ePUAP bądź do wypełnienia dokumentów, wydrukowania i dostarczenia do urzędu w formie papierowej.
Wybierając wysyłkę elektroniczną, musisz mieć aktywny Profil Zaufany. W ostatnim czasie część podatników straciła dostęp do swoich Profili. Przed rozpoczęciem wypełnienia druku upewnij się, że możesz skorzystać z wysyłki przez ePUAP!
Zwróć uwagę na formularz!
W Poznaniu obowiązują cztery wersje formularza deklaracji śmieciowej, dla:
- Nieruchomości zamieszkanych
- Nieruchomości niezamieszkanych
- Częściowo zamieszkanych, a częściowo niezamieszkanych
- Nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe
W każdym z powyższych przypadków wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oblicza się nieco inaczej. Konieczne jest więc zastosowanie określonego formularza.
Terminy. Deklarację śmieciową należy złożyć w ciągu 14 dni, licząc od dnia zamieszkania w niej pierwszego mieszkańca lub powstania pierwszych odpadów.