Od 1 marca Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Centrum Pieczy Zastępczej i Wspierania Rodziny połączyły siły. Działają teraz pod wspólnym szyldem OPS w Gliwicach. W efekcie w jednej miejskiej jednostce skupionych zostaje wiele zadań pomocowych, których celem jest zapewnienie jak najlepszego kompleksowego wsparcia rodzinom biologicznym i zastępczym.
Połączenie Centrum Pieczy Zastępczej i Wspierania Rodziny z Ośrodkiem Pomocy Społecznej pozwala na wprowadzenie spójnych standardów pracy w kluczowych jednostkach pomocowych miasta i skumulowanie działań w kierunku rozwoju wskazanym w ogólnopolskiej „Strategii rozwoju usług społecznych”, zgodnie z którą usługi społeczne powinny odchodzić od nadmiernej instytucjonalizacji, co oznacza rozwój tzw. usług środowiskowych. Zalecana jest wielowymiarowa praca z rodziną, większe wsparcie dla rodzin biologicznych i pomoc w tworzeniu optymalnych warunków życiowych, pozwalających na rozwój rodziny i mających na względzie przede wszystkim dobro dzieci.
Ośrodek Pomocy Społecznej jest wyspecjalizowaną jednostką miejską, gotową do podejmowania nowych wyzwań. Posiada ogromne doświadczenie w niesieniu pomocy mieszkańcom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Realizuje wiele zadań na rzecz rodzin, a po przejęciu zadań CPZ, poszerzy zakres tej pomocy.
Rodziny doświadczające trudności w funkcjonowaniu oraz osoby podejmujące się pełnienia roli rodziców zastępczych potrzebują szczególnego wsparcia i bezpieczeństwa.
Zadania OPS
OPS będzie świadczył m.in. pomoc asystentów rodziny, którzy wspierają potrzebujące rodziny w rozwiązywaniu codziennych problemów, także wychowawczych, i podejmują działania zmierzające do zażegnania rodzinnych kryzysów. Będzie udzielał również szerokiego wsparcia rodzinom, które straciły prawo do wychowywania swoich dzieci lub starają się o powrót dzieci do domu. Od marca odpowiada też za tworzenie i prowadzenie rodzin zastępczych, zarządzanie domami dziecka, w tym także rodzinnymi domami dziecka, i zapewnianie stabilnych warunków do ich funkcjonowania. Ośrodek, który prowadzi już mieszkania chronione dla osób wymagających wsparcia w samodzielnym funkcjonowaniu, poprowadzi także takie mieszkania dla usamodzielniających się wychowanków pieczy zastępczej.
W związku z przejęciem nowych zadań, Ośrodek Pomocy Społecznej informuje:
Zadania wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wykonywane dotąd przez CPZ, takie jak piecza zastępcza (rodzinna i instytucjonalna) oraz pomoc usamodzielniającym się wychowankom pieczy zastępczej, nadal są realizowane przez pracowników w budynku przy ul. Sikorskiego 134. Powinny tam się zgłaszać także wszystkie rodziny przeżywające trudności, rodziny zastępcze i kandydaci na rodziny zastępcze. Numery telefonów na razie pozostają bez zmian – można je znaleźć na stronie internetowej rodzinazastepcza.gliwice.pl. Nie ulegają zmianie również adresy domów dziecka oraz mieszkań chronionych.
Osoby chcące uzyskać pomoc wynikającą z ustawy o pomocy społecznej, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz szukające informacji o innych działaniach podejmowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej, powinny przychodzić do siedziby głównej OPS przy ul. Górnych Wałów 9 – do punktu informacyjnego lub dzwonić pod dotychczasowe numery telefonów podane na stronie internetowej opsgliwice.pl.
Wszelkie zmiany, np. dotyczące numerów telefonów lub nowych świadczeń, są na bieżąco ogłaszane na stronach internetowych opsgliwice.pl oraz rodzinazastepcza.gliwice.pl.