Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach planuje rozbudowę istniejącego układu drogowego w Łabędach.
W ciągu ulic Strzelców Bytomskich, Głównej i Przyszowskiej ma powstać czterowlotowe, turbinowe rondo
Zostanie do niego dostosowany przylegający układ komunikacyjny, tak aby m.in. maksymalnie usprawnić ruch w tym rejonie i ułatwić dojazd do stacji kolejowej Gliwice-Łabędy, która ma zostać niebawem zmodernizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Gliwice od lat zabiegały o szersze wykorzystanie kolei w miejskim transporcie publicznym. Pierwotnie miasto planowało uruchomienie Miejskiego Autobusu Szynowego wykorzystującego infrastrukturę kolejową. Jednym z elementów koncepcji było wybudowanie nowego przystanku PKP w rejonie dzielnicy Kopernika.
Teraz te plany się krystalizują. W wyniku uzgodnień poczynionych przez miasto, PKP PLK planuje przeprowadzić gruntowną przebudowę stacji kolejowej Gliwice-Łabędy oraz budowę przystanku kolejowego w rejonie estakady Heweliusza, a miasto zrealizuje tzw. infrastrukturę towarzyszącą, m.in. parkingi.
W przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla zadania „Rozbudowa układu drogowego w obrębie stacji Gliwice-Łabędy“ wpłynęły cztery oferty, wszystkie mieszczą się w środkach założonych przez ZDM na to zadanie. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wykonawcę poznamy w lipcu.
Jego zadaniem będzie przygotowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej rozbudowy układu drogowego w obrębie stacji Gliwice–Łabędy w ciągu ul. Głównej i Strzelców Bytomskich. Zgodnie z planami PKP PLK wiadukt kolejowy w rejonie Kanału.
Gliwickiego w ciągu ul. Staromiejskiej zostanie przebudowany, a ten w ciągu ul. Głównej wyburzony. Ponadto zlikwidowany zostanie przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności.
W związku z powyższym zaplanowano rozbudowę miejskiego układu drogowego poprzez budowę pod nowym, dwuprzęsłowym wiaduktem kolejowym ronda turbinowego, do którego zostanie dostosowany przylegający układ komunikacyjny od ulic Strzelców Bytomskich, Głównej i Przyszowskiej. W planach jest też budowa zatok autobusowych, nowych przystanków, chodników, dróg rowerowych i dojść do peronów oraz przebudowa oświetlenia i zagospodarowanie zieleni. Na wykonanie projektu wykonawca będzie miał 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Roboty budowlane będą prowadzone w ścisłym powiązaniu z inwestycją kolejową
Modernizacja węzła kolejowego w Łabędach jest częścią większego projektu pod nazwą „Opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap II: linia E30 na odcinku Katowice - Chorzów Batory oraz Gliwice Łabędy" dla którego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już realizują prace projektowe w zakresie stacji Gliwice Łabędy i przystanku osobowego o roboczej nazwie Gliwice Kopernik. (mf)