Wiadomości z Gliwic

Rekordowo wysoka cena za rower miejski

  • Dodano: 2023-01-12 07:00, aktualizacja: 2023-01-11 20:48

Zakończył się przetarg na organizację Gliwickiego Roweru Miejskiego w 2023 roku. Nie wybrano żadnej oferty, bo wszystkie przekraczają kwotę zabezpieczoną w budżecie miasta na ten cel. Na wypożyczalnie rowerów trzeba będzie poczekać do czasu uruchomienia Roweru Metropolitalnego.

Drożej nie oznacza brak

Na obsługę Gliwickiego Roweru Miejskiego w 2023 roku zabezpieczono blisko 1,1 mln zł. Niestety złożone w przetargu oferty opiewały na dużo wyższe kwoty. Najniższa oferta była o 369 tys. zł wyższa niż zakładano, a w trudnej sytuacji finansowej, w której znalazły się obecnie wszystkie samorządy w Polsce, Gliwice nie mogą sobie pozwolić na dalsze dokładanie do systemu. Zresztą nie tylko Gliwice – ze względu na wysokie koszty rower miejski zniknął też między innymi z Bielska-Białej, Kalisza, Poznania czy Rybnika.

W 2022 roku wpływy do miejskiej kasy z Gliwickiego Roweru Miejskiego wyniosły 67 tys. To zaledwie 6% kwoty, jaką samorząd wydał na utrzymanie systemu.

W obecnej, wyjątkowo trudnej sytuacji ekonomicznej, miasto musi oszczędzać. Zmiany w prawie finansowym znacząco obniżyły dochody samorządów, co przy rosnących kosztach funkcjonowania miasta wymusza ograniczanie wydatków. Dlatego nie zdecydowano się na zwiększenie budżetu na rower miejski o ponad 30% – a o tyle więcej miasto musiałoby zapłacić, gdyby wybrało najniższą ofertę w tegorocznym przetargu.

System miejskich wypożyczalni rowerów niewątpliwie przyczynił się do wzrostu zainteresowania tą „zieloną” formą transportu, dlatego miasto nie przestanie wspierać finansowo rozwoju transportu rowerowego. Obecnie rowerzyści mają do dyspozycji w Gliwicach ponad 126 km tras i dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych.

Pieniądze, które miały zostać przeznaczone na Gliwicki Rower Miejski w 2023 roku, zostaną przeznaczone na kolejne inwestycje i remonty infrastruktury rowerowej. W planach inwestycyjnych jest budowa nowych tras rowerowych (między innymi przy ul. Toszeckiej, ul. Strzelców Bytomskich i ul. Portowej; między ul. Jesienną a Wschodnią; wzdłuż obwodnicy zachodniej) i przebudowa istniejących tras (np. przy ul. Mickiewicza). Na dużą część z tych zadań miasto pozyskuje dofinansowanie zewnętrzne. Projektowane będą także kolejne trasy rowerowe np. z Gliwic do Pyskowic i Gierałtowic oraz kolejne odcinki trasy rowerowej w śladzie kolejki wąskotorowej. Również przyszły Park Południowy w rejonie ul. Rybnickiej będzie uwzględniał potrzeby rowerzystów.

Brak Gliwickiego Roweru Miejskiego nie oznacza, że miasto całkowicie zrezygnuje z systemu miejskich wypożyczalni. Gliwice przystąpią do Roweru Metropolitalnego, na który postępowanie w trybie zamówień publicznych prowadzi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Termin uruchomienia systemu nie jest jeszcze znany.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeGliwice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również