Siedmiu potencjalnych wykonawców zgłosiło się do ogłoszonego w kwietniu przez Zarząd Dróg Miejskich przetargu na rozbudowę układu drogowego w rejonie stacji kolejowej Gliwice Łabędy. Najniższa oferta opiewa na kwotę nieco ponad 39 mln zł (Eurovia Polska S.A.), natomiast najwyższa sięga prawie 47 mln zł (spółka Hucz z Boronowa).
Inwestycja do realizacji
Inwestycja, którą zrealizuje ZDM, jest ściśle związana z przebudową stacji w Łabędach, prowadzoną do 2028 roku przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i firmę „Trakcja”. Przypomnijmy – w ramach zadania PKP PLK przewidziano zmianę układu torowego, który zostanie przebudowany i przystosowany do obsługi wszystkich podróżnych oraz pociągów towarowych (do 750 m długości). W efekcie powstaną trzy wygodne perony z wiatami, ławkami, oświetleniem i nagłośnieniem. W związku z tym zadaniem przebudowany i poszerzony zostanie wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej, na którym znajdzie się peron nr 1 (z dojściem dla podróżnych spod wiaduktu – schodami i windą). Istniejący wiadukt w rejonie ulic Strzelców Bytomskich i Głównej zostanie natomiast rozebrany. Nowy obiekt z peronami 2 i 3 na górze powstanie nad ul. Strzelców Bytomskich (z dojściem dla podróżnych klatką schodową i windą).
Jakie zmiany zajdą?
Pod nowym wiaduktem kolejowym miasto wybuduje czterowlotowe rondo turbinowe zbierające ruch z ulic Przyszowskiej, Staromiejskiej, Strzelców Bytomskich i Głównej. Zlikwidowany zostanie przejazd kolejowy w poziomie szyn na przedłużeniu ul. Wolności. Nowy układ drogowy będzie dostosowany do rozbudowywanej stacji kolejowej i poszerzonego wiaduktu w rejonie ul. Staromiejskiej. W ramach inwestycji powstaną również zatoki autobusowe, parkingi park&ride oraz bike&ride oraz infrastruktura rowerowa – ciąg pieszo-rowerowy (długości ok. 80 m) oraz droga dla rowerów (o łącznej długości blisko 800 m).
Na termin trzeba poczekać
Termin rozpoczęcia prac związanych z rozbudową układu drogowego będzie zależny od dalszego przebiegu postępowania przetargowego. Wiadomo, że na realizację zadania przyszły wykonawca będzie miał 42 miesiące od daty podpisania umowy. Roboty budowlane będą prowadzone w ścisłej koordynacji z inwestycją kolejową.