Świat twórczości Zofii Stryjeńskiej – pełen barw, niebywałej ekspresji i witalności, zrodzony z fascynacji polską kulturą ludową, baśniami i mitologią słowiańską – stanie otworem przed odwiedzającymi Muzeum w Gliwicach. Już w najbliższy piątek, 8 marca, odbędzie się wernisaż wystawy „Zofia Stryjeńska – tajemnicze i radosne opowieści”.
Wyjątkowa wystawa artystki międzywojennej
Muzeum w Gliwicach i Muzeum Narodowe w Krakowie zapraszają na wystawę przybliżającą dzieła Zofii Stryjeńskiej (1891–1976) – jednej z najważniejszych polskich artystek dwudziestolecia międzywojennego. Będzie można zobaczyć na niej prace znajdujące się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego w Kielcach oraz Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie. Zaprezentowane zostaną także dzieła z kolekcji prywatnych – Agnieszki i Marka Kapuścińskich oraz Ingi i Artura Ludwinów.
– To kolejne przedsięwzięcie, które podejmujemy wspólnie z krakowskim Muzeum Narodowym. Warto przypomnieć, że tę niezwykle owocną współpracę, która przyniosła szereg ekspozycji cieszących się ogromnym zainteresowaniem publiczności, rozpoczęliśmy w 2019 roku wystawą „Kresy w malarstwie polskim”. I dzięki niej – znów na naszym muzealnym firmamencie – rozbłyska niezwykle intensywnie twórczość, na którą z wielką radością – używając określenia samej Stryjeńskiej – „wybałuszymy oczy” – mówi Grzegorz Krawczyk, kierownik ds. programowych Muzeum w Gliwicach.
Nie była tylko malarką
Zofia Stryjeńska była artystką wszechstronną. Zajmowała się malarstwem, litografią, a w Warsztatach Krakowskich projektowała toczone z drewna zabawki: malowane lalki i zwierzęta, a także klocki z przedstawieniami polskich obrzędów – dożynek, wianków, kolędowania. Tworzyła scenografie i kostiumy do przedstawień, m.in. do „Balladyny” Juliusza Słowackiego. Była też autorką scenariuszy i projektów scenicznych do widowisk teatralnych. Podczas II wojny światowej zaprojektowała Witezjon – budowlę mającą być połączeniem teatru, muzeum etnograficznego i centrum festiwalowego.
Ludowość w sztuce
Prace Stryjeńskiej, tak jak kultura ludowa, tętnią rytmem przyrody, są dynamiczne i wielobarwne. Łączą się w nich m.in. pogaństwo z chrześcijaństwem, a także obrzędy kościelne i tradycja łacińska z tym, co archaiczne.
– Poza nieliczną grupą artystów, łamiących stare formy i budujących przyszłość, uważam Stryjeńską za najciekawszy talent malarski w Polsce – pisał sto lat temu, w 1924 roku, Leon Chwistek, współtwórca i główny teoretyk formizmu.
- Wystawa będzie dostępna do 18 sierpnia, a jej kuratorami są Światosław Lenartowicz z Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Patrycja Gwoździewicz z Muzeum w Gliwicach. Wernisaż rozpocznie się o godz. 17.00 w Willi Caro (ul. Dolnych Wałów 8a). Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona.
Dodatkowo od kwietnia ekspozycji towarzyszyć będą również liczne wydarzenia, m.in. warsztaty, wykłady i oprowadzania kuratorskie.