Wycena młodych przedsiębiorstw, w tym start-upów to spore wyzwanie, głównie ze względu na krótką historię, innowacyjność, nieduże przychody czy ograniczony dostęp do danych finansowych, które istnieją w niewielkim stopniu. Można przeprowadzić wycenę małego przedsiębiorstwa zarówno metodami tradycyjnymi, jak i niekonwencjonalnymi czy mieszanymi.
Klasyczne metody wyceny przedsiębiorstwa
Wybór metody, którą specjalista wykorzystuje do przygotowania wyceny, zależy od rodzaju prowadzonej działalności, charakterystyki, wielkości, a także celu prowadzonej wyceny. Należą do nich:
- Metody dochodowe, które można podzielić na: zdyskontowanych przepływów pieniężnych DCF, zdyskontowanych zysków i zdyskontowanych dywidend. Podejście dochodowe będzie miało zastosowanie, jeżeli zajdą przesłanki, że firma ma zdolność do tworzenia przepływów pieniężnych,
- Metody majątkowe, do których zalicza się: metodę wartości skorygowanych aktywów netto, wartości likwidacyjnej i odtworzeniowej. Podejście majątkowe raczej brane jest pod uwagę w przypadku dojrzałych firm,
- Metody mieszane – szwajcarską, berlińską, stuttgarcką – także lepiej sprawdzają się w przypadku dużych spółek,
- Metody porównawcze oparte na różnych mnożnikach wynikających z kapitału własnego i długu. Są stosowane również w przypadku wyceny szkód gospodarczych (https://volante.pl/wycena-szkod/), sprawdzą się w przypadku nowych firm, porównywanych do innych, na podobnym etapie rozwoju.
Każda wycena wymaga indywidualnego podejścia do klienta. Jeżeli dopiero zaczynasz prowadzić firmę i potrzebujesz profesjonalnego raportu, skorzystaj z usług firmy https://volante.pl/. Specjaliści nie tylko dobiorą dedykowane metody, ale także zadbają o najwyższy standard obsługi.
Alternatywne metody oszacowania wartości małych firm
Klasyczne podejście nie zawsze będzie optymalne. Modyfikacja metod zwykle niesie ze sobą trudności, dlatego warto podejść do wyceny od strony otoczenia biznesowego i specyfiki start-upu. Pomocne mogą być alternatywne metody wyceny firm:
- Metoda Venture Capital – połączenie metody DCF i mnożnikowej, wartość firmy ustala się na podstawie współczynnika ROI (zwrotu inwestycji), środków i wartości rezydualnej,
- Metoda wieloetapowa – jej założeniem jest podział firmy na poszczególne etapy rozwoju i przypisywanie im sukcesów lub porażek oraz wykorzystanych nakładów finansowych,
- Metoda Dave’a Berkusa – wykorzystywana, jeżeli przedsiębiorstwo ma na tyle duży potencjał, by w ciągu pięciu lat wygenerować przychód minimum 20 mln USD. Jeżeli tak, pod uwagę bierze się pomysł, prototyp, zarząd, strategie, wdrożenie lub sprzedaż,
- Metoda Risk Factor Summation – bierze się pod uwagę 12 czynników ryzyka wpływających na średnią wartość i porównuje do innych firm na podobnym etapie działalności,
- Metoda Scorecard Valuation – podobnie jak poprzednia, opiera się na porównaniu podobnych firm, ale wartość poszczególnych kryteriów jest prezentowana w formie wag i oceny porównawczej wyrażonych w procentach,
- Metoda opcji realnych – określa stopień reakcji firmy na zmieniające się otoczenie.
Istnieje również grupa zmodyfikowanych metod, na przykład First Chicago, czy drzew decyzyjnych. Wybór odpowiedniego podejścia następuje po dostarczeniu niezbędnej dokumentacji do specjalisty, który wykonuje zlecenie.
To są metody majątkowe