Gliwicki "Bank Czasu" jest programem wielostronnej bezgotówkowej wymiany usług. Projekt ma na celu zintegrować i zaktywizować mieszkańców Gliwic, a także zbudować bazę wolontariuszy, gotowych nieść pomoc podczas kolejnych kryzysów wojennych i w razie sytuacji nadzwyczajnych w czasie pokoju.
“Bank Czasu” powstaje przy współpracy Centrum Inicjatyw Społecznych oraz firmy SOFTIQ Sp. z o.o. z Gliwic. Bank jest pilotażowym projektem Śląskiego Urban Labu, którego działalność została oficjalnie ogłoszona w dniu 29.06.2022 r. na konferencji World Urban Forum w Katowicach.
Wielostronna bezgotówkowa wymiana usług odbywać się będzie za pośrednictwem innowacyjnego interfejsu internetowego i dedykowanej aplikacji mobilnej. Jako jednostkę rozliczeniową w Banku Czasu przyjęto godzinę, a zebrane godziny mają być “gromadzone” na koncie i “wydawane” z poziomu wirtualnego panelu klienta - dokładnie tak samo, jak w klasycznym banku.
Pomysł “Banku Czasu” zrodził się w odpowiedzi na wybuch wojny na Ukrainie:
- Wojna w Ukrainie zmusiła nas wszystkich do podjęcia wielu działań w bardzo krótkim czasie. - mówi Leszek Losza, prezes Centrum Inicjatyw Społecznych w Gliwicach. - W pierwszych tygodniach kryzysu niemal każdy był w mniejszy lub większy sposób zaangażowany w działalność pomocową. Podjęliśmy ogromny kolektywny wysiłek, żeby zapewnić uciekinierom wojennym transport, nocleg, żywność, pracę, szkołę i wsparcie na wielu innych poziomach. My w ramach CIS w pierwszym miesiącu wojny, w lokalu nieodpłatnie udostępnionym przez Mostostal Zabrze SA, otworzyliśmy Pracownię Wolontariuszy. Tam pracowaliśmy z poszczególnymi zespołami roboczymi nad rozwiązaniami nowych problemów i wyzwań. Tam też po raz pierwszy zapadła decyzja o wdrożeniu systemu zarządzania zadaniami poprzez wymianę usług.
W ciągu kilku pierwszych dni marca b.r. do Centrum Inicjatyw Społecznych zgłosiło się ponad 200 wolontariuszy chętnych wesprzeć działania CIS-u. Zastanawiając się nad tym, jak efektywnie zagospodarować tę rodzącą się energię, w CIS zdecydowano właśnie o Banku Czasu, jako projekcie adresowanym do naprawdę szerokiego grona odbiorców. Do jego realizacji od razu zaprosiliśmy firmę SOFTIQ, która wspierała wcześniej nasze działania w Punkcie Pomocy Ukrainie - dodaje Losza.
Obecnie specjaliści branży IT pracują nad aplikacją, która usprawni rejestrację użytkowników oraz funkcjonowanie Banku w lokalnej społeczności.
30 czerwca 2022 w Gliwicach odbyła się konferencja prasowa dotycząca projektu "Bank Czasu".
SOFTIQ – kim są?
SOFTIQ to softwarehouse z Gliwic. Jesteśmy na rynku od 7 lat. Łączymy pasję związaną z nowymi technologiami z doświadczeniem. Obecnie zatrudniamy około 160 osób – zarówno doświadczonych pracowników (architekci, PM’owie, liderzy), jak i zdolnych studentów.
Softiq jest spółką z grupy technologicznej EUVIC. Jako jedna z kilkudziesięciu spółek działamy w modelu networkingowym. Przyświeca nam wizja integratora 2.0.
Podczas realizacji projektów koncentrujemy się na kliencie oraz jego potrzebach. Wykonujemy projekty między innymi dla administracji publicznej, firm komercyjnych w modelu B2B, a także dla zagranicznych firm. Obecnie rozpoczęliśmy swoją ekspansję na Anglię, Niemcy, Szwecję czy Islandię.
Jesteśmy znani głownie z naszych dużych projektów takich jak:
- Emp@tia - czyli obsługa 500+ i innych projektów dla Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. (Karta Dużej Rodziny, Wortal, Broker),
- Prace rozwojowe nad Platformą Usług Elektronicznych dla ZUS (wdrożenie i optymalizacja eZLA),
- Systemy SOW, SODiR dla PFRON,
- Broker PEF - platforma elektronicznego fakturowania dla Ministerstwa Rozwoju i Technologii,
- System Rejestracji Broni dla MSWiA.
Dlaczego zostali partnerem w projekcie "Bank Czasu"?
Ponieważ nasi klienci to głównie urzędy Administracji Centralnej, tym bardziej zależy nam na współpracy z szeroko rozumianą lokalną społecznością. Współpracujemy między innymi z Politechniką Śląską, GAPR, PUP Gliwice, GZUT.
Kiedy rozpoczęła się wojna w Ukrainie zauważyliśmy zaangażowanie CIS i postanowiliśmy ich wesprzeć. Tak rozpoczęła się nasza współpraca. Dzięki dużemu entuzjazmowi Centrum Inicjatyw Społecznych, a także braku pewnych rozwiązań IT postanowiliśmy wspólnie stworzyć „Bank Czasu”.
Przenieśliśmy doświadczenie z dużych projektów IT na grunt lokalnej społeczności.
Projekt "Bank Czasu"
Projekt "Bank Czasu" jest realizowany w modelu zwinnym – Agile, Scrum. Tutaj również łączy się pracę doświadczonych specjalistów z branży oraz zdolnych studentów. Korzysta się z najnowszych technologii – do prototypowania (UX – User Experience) używa się narzędzia Figma, interfejs jest tworzony z wykorzystaniem standardu Material Design, aplikacja mobilna dla Androida oraz IOS wykorzystuje Fluttera. Panel Administracyjny jest tworzony w Angularze, backend natomiast w NodeJS.
Funkcjonalność
Projekt posiada moduł administracyjny, czyli aplikację webową (przeglądarkową), która będzie skierowana do pracowników CIS. Możliwa tutaj będzie rejestracja użytkowników, definiowanie usług, koordynacja czy weryfikacja ogłoszeń. Oprócz tego stworzona zostanie aplikacja mobilna. Ta z kolei będzie kierowana zarówno do usługodawców – dla definiowania obszarów usług oraz do usługobiorców – dla ogłaszania potrzeb. W aplikacji dojdzie do zetknięcia się obu obszarów, to tutaj dochodziło będzie do parowania usługodawcy z usługobiorcą, kontaktowania ze sobą stron oraz potwierdzania usługi. Na koniec będzie możliwość ocenienia i skomentowania współpracy, a także szansa umówienia kolejnych działań.