Muzeum w Gliwicach zaprasza nas na kolejny cykl wykładów online.
Mistrz i Małgorzata od kuchni. Opowieści o Żydach górnośląskich
Cykl wykładów Sławomira Pastuszki i Małgorzaty Płoszaj
Przez pierwsze sześć miesięcy 2021 roku będziemy spotykać się z Mistrzem i Małgorzatą. Tytuł nawiązuje do arcydzieła literatury światowej, a u nas nieskromnie do autorów spotkań.
Państwo którzy uczestniczycie w wydarzeniach w Domu Pamięci Żydów Górnośląskich, znacie ich doskonale – to Sławomir Pastuszka i Małgorzata Płoszaj. Tym razem wystąpią we wspólnym cyklu wykładów, prezentując swoje najnowsze fascynujące wykopaliska historyczne.
Przez pierwsze miesiące Mistrz i Małgorzata będą prowadzili wykłady ze swoich domów, dlatego będzie i kuchnia, i koty, goście specjalni, czy inne dźwięki towarzyszące domowemu zaciszu. Ale i o takim życiu; zwykłym, cichym, a innymi razem - bajecznie pięknym, właśnie o życiu "od kuchni" będziemy słuchać w opowieściach o górnośląskich Żydach. Jednak mamy nadzieję, że wiosną spotkają się Państwo z wykładowcami bezpośrednio, w naszym domu - Domu Pamięci, w którym znów po ciszy, która przyszła do nas wraz z pandemią, zapanuje gwar i radość. Zajęcia odbywać się będą na platformie ZOOM.
Czwartek, 28 stycznia 2021 r., wykład na platformie ZOOM, godz. 18.00.
Małgorzata Płoszaj
Piękni i młodzi, czyli losy kilkunastu przyjaciół uwiecznionych na fotografii w 1921 r.
O wykładzie:
Historia zaczęła się od zdjęcia dwunastu nastolatków, których sfotografowano w 1921 roku w Rybniku. Prawie wszystkie osoby zostały opisane imieniem i nazwiskiem na odwrocie fotografii. Poprzez dogłębną analizę dokumentów oraz dzięki zasobom Internetu, Małgorzata Płoszaj ustaliła dalsze losy dziesięciu osób, którzy po opuszczeniu Niemiec trafili m.in. do Dominikany, Urugwaju, Palestyny czy Australii. Dotarła do potomków niektórych z nich i opowie dwie smutne historie, ale również osiem takich ze szczęśliwym zakończeniem. Będą to historie przyjaciół, którzy pewnego wrześniowego dnia, sto lat temu, stanęli przed fotografem.
Małgorzata Płoszaj - rybniczanka, współpracowniczka portalu "Wirtualny Sztetl" oraz Domu Pamięci Żydów Górnośląskich w Gliwicach, pasjonatka historii Żydów górnośląskich, których losy stara się przybliżać m.in. przez artykuły w prasie, Internecie, a także na swoim blogu (www.szufladamalgosi.pl); laureatka dyplomu przyznawanego przez Ambasadora Izraela oraz Żydowski Instytut Historyczny za ratowanie dziedzictwa żydowskiego (2010 r.).
By uczestniczyć w muzealnych spotkaniach na platformie ZOOM nie trzeba zakładać konta – wystarczy na komputer pc/smartfon/iPhone/tablet – pobrać aplikację ZOOM. By to zrobić, wystarczy kliknąć na link, jaki wyślemy do Państwa na adres email, który podacie podczas zapisywania się na warsztaty. Uczestnictwo w warsztatach muzealnych na platformie ZOOM jest BEZPŁATNE.
Czwartek, 28 stycznia 2021 r., platforma internetowa ZOOM, godz. 18.00.
Skąd górnośląscy Żydzi wzięli swoje nazwiska?
Wykład: Małgorzata Płoszaj
Spotkanie odbywać się będzie na platformie ZOOM.
Udział w spotkaniu jest bezpłatny.
Obwiązują zapisy: dompamieci@muzeum.gliwice.pl
Organizator: Muzeum w Gliwicach
Już jest – najnowsze wydawnictwo w serii Czytelnia Sztuki "Fotografia czy antyfotografia? Materiały z sympozjum naukowego 18 i 19 czerwca 2019 roku, zorganizowanego przez Muzeum w Gliwicach"
"Pokaz zamknięty" - wystawa, jaką Zdzisław Beksiński, Jerzy Lewczyński i Bronisław Schlabs otworzyli 20 czerwca 1959 roku w siedzibie Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego, przeszła do legendy. W 2019 roku, w którym minęło 60 lat od słynnego "Pokazu", Czytelnia Sztuki – Muzeum w Gliwicach zorganizowało ekspozycję przywołującą twórczość nieformalnej grupy trzech artystów, której działania w istotny sposób wpłynęły na myślenie o miejscu i roli fotografii w sztuce. Wystawie towarzyszyło dwudniowe sympozjum naukowe, które odbyło się w Czytelni Sztuki w dniach 18 i 19 czerwca.
Nakładem Muzeum w Gliwicach w Serii Czytelnia Sztuki właśnie ukazuje się zbiór referatów, jakie zostały wygłoszone w jego ramach. Redaktorem publikacji jest Krzysztof Jurecki. We "Wstępie" zbioru pisze on: "Wspólnie z dyrektorem Muzeum w Gliwicach Grzegorzem Krawczykiem do sympozjum pt.
Za kilka czy kilkanaście lat przekonamy się, czy teksty zawarte w wydawnictwie po sympozjum będą cytowane i czy staną się odniesieniem do kolejnych reinterpretacji w niełatwym temacie antyfotografii, której znaczenie, moim zdaniem, będzie rosło wraz z badaniami na temat modernizmu i postmodernizmu oraz ustaleniem ich jakże płynnych granic. Sympozjum i opublikowane materiały są też poniekąd zachętą i wyzwaniem dla polskich muzeów posiadających najważniejsze kolekcje fotograficzne (Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Fotografii w Krakowie) oraz dla uniwersytetów i ASP do podjęcia badań historii i współczesności fotografii polskiej, gdyż takich profesjonalnych sympozjów wciąż brakuje.
Stanowią one oczywiście podstawę do opracowania kolejnych – w tym syntetycznych i całościowych – historii. Co dało sympozjum? Pokazało twórczość głównie Beksińskiego i Lewczyńskiego w różnych, czasem przeciwstawnych wizjach i w konsekwencji interpretacjach. Zarysowało też nowy wątek związku literatury i sztuk wizualnych, kryzysu wartości i człowieczeństwa”.