Mobilne ładowarki do autobusów i nowoczesne elektryczne pojazdy trafią do PKM Gliwice. Pięć z ośmiu parkuje już w gliwickiej zajezdni, kolejne trzy zasilą gliwicki tabor do końca czerwca. Autobusy zostały kupione w ramach Programu GEPARD II przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.
Na początku wakacji na gliwickie ulice powinny wyjechać kolejne nowoczesne autobusy elektryczne sygnowane jako Transport GZM. Pojazdy zostały podarowane Gliwicom przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Do końca czerwca otrzymamy 8 nowych „solarisów”: siedem 12-metrowych i jeden 18-metrowy. Klimatyzowane pojazdy wyposażono w Wi-Fi i ładowarki USB, przystosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Do Gliwic trafi też osiem ładowarek – cztery podwójne mobilne, każda o mocy min. 2 × 40 kW i cztery pantografowe o mocy min. 200 kW każda. Staną na czterech przystankach komunikacyjnych przy ulicach: Toruńskiej, Mechaników, Szafirowej i Jesiennej.
Łącznie Metropolia kupiła 32 pojazdy i 16 ładowarek
Poza Gliwicami trafią one do Katowic, Sosnowca i Świerklańca. Zakup realizowany jest w ramach programu GEPARD II. Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 107 mln zł, z czego niemal 75 mln zł pochodzi z dotacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020 oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Nowe autobusy to część projektu scalającego wszystkie formy mobilności realizowane przez Metropolię i sposób na ujednolicenie wizerunku podmiotów budujących system komunikacji w regionie.
– Nowe autobusy uzupełnią ofertę gliwickiego PKM, które systematycznie odświeża tabor i wymienia starsze pojazdy na nowoczesne i bardziej ekologiczne. Mamy obecnie 192 autobusy, w tym 10 autobusów elektrycznych marki Volvo i 15 autobusów hybrydowych marki MAN. 17 kolejnych, nowoczesnych i przyjaznych środowisku autobusów niskopodłogowych marki Solaris Urbino 18 Hybrid zasili tabor PKM pod koniec bieżącego roku – mówi Henryk Szary, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.
Ta inwestycja, o wartości niemal 40 mln zł, została sfinansowana przy wsparciu unijnym (18,5 mln zł) w ramach Działania 11.4 Transport miejski, Priorytet XI: REACT-EU Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 w związku z realizacją projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Gliwicach poprzez zakup 17 autobusów hybrydowych”.