Wiadomości z Gliwic

Rusza przebudowa w rejonie placu Piastów

  • Dodano: 2020-12-22 14:30

21 grudnia w Zarządzie Dróg Miejskich w Gliwicach podpisano umowę z wykonawcą –Eurovia Polska S.A. - na przebudowę układu drogowego i placów po południowej stronie dworca. Prace będą prowadzone m.in. na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, obejmą też fragment ul. Zwycięstwa, Jagiellońskiej i Piwnej, a także plac przed dworcem PKP, plac Piastów oraz ul. Okopową i Na Piasku. Realizowana przez miasto inwestycja gruntownie zmieni wygląd śródmieścia Gliwic tworząc wraz z Centrum Przesiadkowym przyjazną i funkcjonalną przestrzeń miejską.

– Ta inwestycja stanowi ważne uzupełnienie budowy Centrum Przesiadkowego oraz przebudowy układu drogowego po północnej stronie dworca. Całość, wraz z nowym, estetycznym placem dworcowym i zmodernizowanym pl. Piastów, stworzy zupełnie nową, funkcjonalną przestrzeń miejską. Skupi wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu i usprawni przemieszczanie się osób podróżujących po oraz przez Gliwice – mówi Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic, który uczestniczył w podpisywaniu umowy z wykonawcą na przebudowę terenu po południowej stronie dworca.

W 2022 r., gdy Eurovia Polska zakończy prace, teren przy dworcu będzie wyglądał zupełnie inaczej. Zwiększy się też bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców.

Plac przed dworcem PKP będzie miał jednolitą nawierzchnię z granitowych płyt, z której będą korzystać wyłącznie piesi i rowerzyści. Przestrzeń stanie się bardziej estetyczna – oko przechodniów będzie cieszyć okazała fontanna w formie lustra wody z pojedynczymi wodotryskami, na placu dworcowym staną też ławki na których będzie można odpocząć.

Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego powstaną bus pasy, które będą połączone z pasami ruchu do skrętu w prawo. Ilość pasów ruchu będzie dostosowana do potrzeb wynikających z analiz ruchu wcześniej przeprowadzonych przez ZDM. W trosce o pieszych powstaną wyspy separacyjne z azylami dla przechodniów, a dla wygody i bezpieczeństwa rowerzystów ścieżka pieszo-rowerowa łącząca plac dworcowy z drogą rowerową projektowaną wzdłuż ul. Jagiellońskiej (poruszając się od dworca PKP będzie ona biegła po lewej stronie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego).

Ul. Zwycięstwa zyska nowy przekrój, funkcję i wykończenie z granitowej kostki. Na odcinku od skrzyżowania ul. Bohaterów Getta Warszawskiego do skrzyżowania z ul. Dubois zlikwidowane zostanie torowisko, co umożliwi miejscowe zwężenie jezdni do 8 m. Po wschodniej stronie ul. Zwycięstwa  powstanie ciąg pieszo-rowerowy z granitowych płyt, a po stronie przeciwnej granitowy chodnik. Ciągi piesze i ciągi pieszo-rowerowe od jezdni będzie oddzielać tzw. nawierzchnia techniczna, również wykonana z granitowej kostki. To nie wszystko – na początku i na końcu przebudowywanego odcinka, w ciągu przejść dla pieszych zaprojektowano wyspy z azylami.

Dużo zmieni się przy placu Piastów – obecny węzeł przesiadkowy zostanie zlikwidowany, a układ drogowy i plac postojowy przebudowane. Ruch będzie odbywał się na zasadzie jednokierunkowego przejazdu wokół wyspy centralnej oraz wyspy peronowej. Nie zabraknie także ciągów pieszo-rowerowych przebiegających przez plac i małej architektury, przebudowana będzie też sieć oświetleniowa.

Ul. Okopowa zostanie rozbudowana – projektant zaplanował połączenie jej z pętlą autobusową dla linii A4 przy placu dworcowym. Po przebudowie odcinek tej ulicy, od placu Piastów do placu dworcowego będzie jednokierunkowy. Na ul. Na Piasku zaplanowano z kolei utworzenie miejsc postojowych – zostaną zorganizowane zarówno po wschodniej, jak i zachodniej stronie ulicy.

Na terenie całej inwestycji, w rejonie przejść dla pieszych i zatok autobusowych zaprojektowano tzw. pola uwagi lub pola prowadzące, które ułatwią poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym. Przebudowana zostanie również sygnalizacja świetlna – zostanie dostosowana do geometrii powstałego układu drogowego i organizacji ruchu. Ponadto zaplanowano remont ciągu pieszo-rowerowego przy ul. gen. Leona Berbeckiego na odcinku od alei Przyjaźni do ul. Aleksandra Fredry.

Całość uzupełni zieleń. Zarząd Dróg Miejskich planuje nasadzić ponad 30 drzew, m.in. tulipanowce amerykańskie, głogi i platany. Będą też innego typu nasadzenia – glediczie trójcierniowe, róże, jałowce płożące oraz narcyzy, czosnki ozdobne i krokusy wielkokwiatowe. Projekt zakłada wprowadzenie maksymalnej ilość zieleni, na jaką pozwala infrastruktura podziemna, dzięki czemu powstanie przestrzeń umożliwiająca komfortowe oczekiwanie na środki komunikacji miejskiej.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace po południowej stronie dworca PKP rozpoczną się na początku 2021 r., a zakończą pod koniec 2022 r. Inwestycja będzie kosztować ponad 41 mln zł i zostanie sfinansowana z budżetu miasta.

Centrum Przesiadkowe powstaje po północnej stronie dworca PKP, z którym zostanie połączone tunelem.

Obecnie trwają prace przy budynku głównym, który będzie służył obsłudze ruchu pasażerskiego oraz przy przejściu podziemnym łączącym obiekt z istniejącym tunelem, który umożliwia przejście z ul. Tarnogórskiej do dworca PKP. W toku są też roboty ziemne pod budowę dróg wewnętrznych oraz roboty związane z zewnętrzną infrastrukturą podziemną. W ramach przedsięwzięcia przewidziano również budowę peronowych dla autobusów i zadaszenie terenu peronowego, a także budowę dróg rowerowych z parkingami dla rowerów, dedykowanych wiat rowerowych oraz punktów napraw. Centrum będzie wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej o odjazdach autobusów oraz - w ramach integracji z ruchem kolejowym – o odjazdach pociągów z dworca PKP. Obiekt zyska również ekologiczną instalację fotowoltaiczną o dużej mocy. Centrum będzie w pełni dostępne i przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA.

Wartość robót po północnej stronie Centrum Przesiadkowego wyceniono na 183 949 944,00 zł. Dzięki staraniom Miasta i ogromnemu zaangażowaniu w przygotowanie dokumentacji projektowej firmy Mostostal Zabrze Biprohut SA z Gliwic, udało się pozyskać znaczące dofinansowanie unijne ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, które wyniesie  129 533 621,10 zł.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeGliwice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również