Wiadomości z Gliwic

Studenci Politechniki Śląskiej skonstruowali elektryczny bolid wyścigowy

  • Dodano: 2022-12-01 06:15, aktualizacja: 2022-12-01 06:34

Koło Naukowe PolSl Racing należy do najbardziej utytułowanych w historii Politechniki Śląskiej. Jest znane dzięki międzynarodowym sukcesom w projektowaniu bolidów, a także dzięki wyścigom samochodowym Formuła Student, podczas których wielokrotnie studenci PolSl Racing zajmowali miejsca na podium.

Studenci Koła Naukowego PolSl Racing zaprezentowali pierwszy elektryczny bolid klasy Formuła Student. SW-03e, bo tak nazywa się prototyp pojazdu, posiada nowe, elektryczne źródło mocy, a same zmiany konstruktorskie w stosunku do poprzednich projektów o napędzie spalinowym obejmują konstrukcję ramy, zawieszenia oraz pakietu aerodynamicznego.

– Ten pojazd jest wyjątkowy ze względu na to, że dotyczy bardzo nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych. Studenci zastosowali wiele innowacyjnych rozwiązań, na przykład dyspersyjne materiały kompozytowe, ultralekkie poszycie z włókna, aerodynamika pojazdu została zasymulowana w profesjonalnych oprogramowaniach. Dodatkowo stosowane są systemy kontroli trakcji, systemy sterowania, systemy bezpieczeństwa, nowy system magazynowania energii. Można powiedzieć, że pojazd jest wręcz naszpikowany wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami – powiedział opiekun naukowy dr hab. inż. Mirosław Szczepanik, prof. PŚ.

W ocenie liderki zespołu Ewy Kocyan, największym wyzwaniem było sama transplantacja silnika elektrycznego w miejsce silnika spalinowego.

– To nie jest tak, że jeden silnik się wyciągnie i włoży w to miejsce ten drugi – powiedziała studentka 5. roku kierunku mechanika i budowa maszyn.

Większość elementów pojazdu to autorskie projekty i rozwiązania studentów z PolSl Racing.

– To przede wszystkim własny system magazynowania energii, czyli sama bateria. Korzystamy z zakupionych silników komercyjnych, ale bateria jest naszego projektu, jak również całe poszycie i cały pakiet aerodynamiczny, który prezentuje się bardzo ładnie – dodała liderka.

Obecnie studenci z PolSl Racing skupiają się głównie na rozwoju pojazdów elektrycznych. Ewa Kocyan przyznała, że przejście na bolid elektryczny wynika m.in. z obecnych trendów motoryzacyjnych, które stawiają właśnie na elektromobilność.

– Poza tym, w zawodach Formuły Student powoli wygaszane są konkurencje z pojazdami spalinowymi. Jednocześnie, nadal będziemy oczywiście rozwijać nasz pojazd spalinowy, bo wszelkie mechaniczne rzeczy prototypujemy i sprawdzamy najpierw na nim. Duże możliwości rozwoju elektroniki daje nam też nasz pierwszy motocykl elektryczny, który pozwala nam testować pojedyncze moduły i różne systemy monitorujące pracę baterii – dodała Ewa Kocyan.

Pojazd ma bardzo dobre parametry techniczne. Wśród nich szczególnie ważne jest tzw. przyspieszenie do setki, które wynosi 3,2 sekundy.

Bolid elektryczny swój debiut ma już za sobą. W tym roku zespół zaprezentował się na zawodach Formuły Student w Chorwacji, gdzie został doceniony za innowacyjność i poziom skomplikowania projektu. Teraz studenci mają plan na dalsze prace udoskonalające pojazd oraz na przygotowanie się do kolejnego sezonu zawodów.

– Dostaliśmy bardzo dużo informacji zwrotnych podczas zawodów i to tak naprawdę bardzo nam pomogło. Był to bardzo duży asumpt do udoskonaleń i drobnych zmian – powiedział Aleksander Głowacki z Polsl Racing, odpowiedzialny za rozwiązania elektroniczne oraz kierowca wyścigowy. – Mamy szczęście, że jesteśmy sponsorowani przez duże firmy, poczynając od Tesli i na wielu innych kończąc. W dużym stopniu wspiera nas Politechnika Śląska, przez finansowanie w ramach PBL-i i programów projakościowych – dodał A. Głowacki.

Dr hab. inż. Mirosław Szczepanik, prof. PŚ jest opiekunem Koła Naukowego PolSl Racing od dziesięciu lat. Przyznał, że najbardziej jest dumny z atmosfery w zespole i z tego, że studenci z powodzeniem realizują z nim swoje pasje.

– Działalność w naszym kole kreuje studentów na inżynierów przyszłości, którzy wywodzą się z naszej wspaniałej Uczelni, z Politechniki Śląskiej i są rozchwytywani na rynku pracy. Niektórzy zdecydowali się kontynuować badania naukowe w formie doktoratów wdrożeniowych, co mnie również bardzo cieszy – podsumował Mirosław Szczepanik.

Przed zespołem oraz bolidem czas kolejnych testów, które służą przygotowaniu do udziału w międzynarodowych zawodach.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeGliwice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również